Énekesnőnek középen a helye
Térhatást varázsolni az autónkba? Egyszerűnek tűnő kérdés, de valaki az internetes fórumon még azt is megkérdőjelezte, lehet-e egyáltalán zenét hallgatni menet közben az autóban, vagy csak álló helyzetben működik a hifi-hatás.
![]() |
|
![]() |
|
Jobbra, balra tapodtat sem mozdulhat |
A helyes válasz a lehet, de bizonyos részek
kuruzslásnak fognak hatni. Tudományos magyarázatot kár keresni.
Működik és kész.
A ,,csináljunk térhatást a kocsinkban" mozgalom tagjai általában abból az alapképletből indulnak ki, hogy az énekesnő nem énekel középről, és ez így nincs rendjén. Az állításban van valamiféle férfisoviniszta felhang, mely szerint énekesnőnek középen a helye, és jobbra, balra tapodtat sem mozdulhat.
Emlékeim szerint ez nem teljesen életszerű, de a hangmérnökök többsége is így gondolhatja, mert általában tényleg oda pozícionálják a mikrofonjukat, és ehhez ragaszkodnak még az élő(nek tűnő) koncertfelvételeknél is.
Hogy a forrásanyaggal ne legyen baj, sokan a rendszer beállításához valamiféle speciális, úgynevezett audiofil kiadótól származó lemezt használnak. Ezek nagyon kitalált felvételek, szinte rajzolni lehet a zenészek helyét, általában remekül lehet arra koncentrálni, hogyan szól.
![]() |
|
|
![]() |
Britney bemegy centerbe |
Elöl középen női ének, mögötte méterharmincra
kicsit balra a gitáros, tőle jobbra 5 lépésnyire a bőgős, mögöttük
a dobos, a hátsó faltól harminccentire...Hogy mit játszanak, inkább
borítsa a feledés homálya. Általában
középszerű jazz, esetleg nevesincs karmesterek dirigálják a
sarki filharmónikusokat. Tisztelet a kivételeknek, de sajnos
elenyészően kevés az igazán jó előadás ezek között a demószámba
menő lemezek között.
Az első lépés legyen a magashangszóró forgatása. Felénk, egymás felé, egyik erre, másik arra. Bizonyos gyártók, például a DLS és a Focal azt ajánlja egyes szettjeinél, hogy a magashangszórók nézzenek egy mással szembe és kerüljenek az A-oszlopba. Érdemes ezt a konfigurációt is kipróbálni, bár más márkájú hangszóróknál ez kevésbé szokott bejönni.
![]() |
|
![]() |
|
A mélyközép és a magashangszóró egymáshoz egész közel elhelyezve. |
Próbáljuk leküzdeni ösztönös ellenállásunkat, és vigyük le a
magassugárzót a műszerfal tetejéről egyre közelebb a mélyközép
hangszóróhoz. A színpad valóban lejjebb kerül, de általában
egységesebb, koherensebb, arányosabb lesz. Nálam a csipogók egy
szintbe kerültek a mélyközép hangszórók felső peremével. Van, aki
nem kedveli ezt az elrendezést, mert alacsonynak érzi a színpadot,
másokat viszont jobban zavar, hogy lyukat éreznek a két hangszóró
tere között.
Én a második csoportba tartozom. Itt nagyon sokat számít az is, hogy milyen autóról van szó. A beltér kialakítása, az üléshelyzet(!) nagyban befolyásolja, ki hol leli meg a hangszóró ideális helyét. Biztos tippek nincsenek, csak lehetőségek. Tessék kreatívnak lenni, és ne sajnáljuk a kétoldalas öntapadó szalagot a kísérletezésre!
![]() |
|
|
![]() |
A keresztváltóban meg van fordítva a magashangszóró vezetéke. |
A következő tipp
tudományos megalapozottsága, be kell, hogy valljam, nulla.
Ennek ellenére működik. Fordítsuk meg a fázist. Elsőnek a tőlünk
távolabbi mélyközép hangszórón. Mi fog történni? Vagy jobb lesz
minden, vagy rosszabb.
Elmegy a basszus, vagy megjön. Kétoldalassá válik a sztereó, vagy remek színpada lesz. Minden előfordulhat. Aggódni nem kell, ettől nem fog elhalálozni a hangszórónk vagy az erősítőnk. Fordíthatunk fázist természetesen a magassugárzón is. Az eredményre tippelni itt sem lehet. Ha nagyon elvesztünk, mindent kössünk be ismét az alaphelyzetbe, keressünk egy másik lemezt és azon próbálkozzunk ismét. Türelemjáték lesz, de általában megéri a fáradtságot. Persze az sem lehetetlen, hogy az alaphelyzet lesz a legjobb. Az élet kiszámíthatatlan, és tele van meglepetésekkel.
Vannak, akik ennél komolyabb dolgokat is bevetnek a technika arzenáljából, hogy térhatást varázsoljanak az autójukba. DSP, digitális jelprocesszor az ő nagy fegyverük, de erről majd legközelebb.
