![]() |
|
![]() |
![]() |
Egy sofőr-továbbképzéssel foglalkozó brit cég
készített egy listát a leggyakoribb balesetet okozó vezetési
hibákról. A lista nem csak tanulságos olvasmány minden autósnak, de
bizonyos hibák hiánya jól mutatja azt is, hogy hol tart a brit
vezetési kultúra mondjuk a magyarországihoz képest. Lássuk hát a
tíz legjellemzőbb baleseti okot:
- A leggyakoribb hiba a figyelmetlen parkolás, amelyből
számos koccanásos baleset adódik.
- A második leggyakoribb hiba a követési távolság
alábecslése, amely főképp nagy sebességnél okoz ráfutásos
baleseteket.
- A harmadik, amikor túl közel áll meg az autós az előtte
állóhoz, így egy esetleges ráfutásos balesetből tömegkarambol is
lehet.
- A negyedik a sebesség nem megfelelő megválasztása, ami
erősebb fékezéskor az autó feletti uralom elvesztéséhez vezethet.
- Az ötödik igen jelentős hiba, ha valaki fáradtan ül
volánhoz: az alvó vezető ön- és közveszélyes.
- A hatodik leggyakoribb baleseti ok, ha valaki a másik jármű
holtterében halad, mivel így jelentősen megnövekszik annak a
veszélye, hogy az elöl haladó egyszerűen ráhúzza az autóját a
másikra. Megoldásként azt javasolják, hogy úgy haladjunk, hogy a
másik autó tükrében lássuk annak vezetőjét: ekkor ő is lát minket.
- A hetedik hiba a késői fékezés: elég egy kicsivel
csúszósabb felület, és kész a baj.
- A nyolcadik hiba a céges autók vezetőinek felelőtlensége:
nem saját autóval hajlamosak az indokoltnál bátrabban autózni.
- A kilencedik hiba, hogy ha valaki nem vesz tudomást a
környezetében levők eltérő vezetési stílusáról. Ez egy kis
figyelemmel orvosolható.
- A tizedik leggyakoribb baleseti ok, ha a sofőr olyan helyen
áll meg, ahol az utolsó pillanatig nem látszik, így csak az érkező
autós reflexein múlik, hogy lesz-e baleset.
A tíz ok közül láthatóan kimaradtak olyan tételek, mint a
táblák és útburkolati jelek figyelmen kívül hagyása, vagy valamely
elsőbbségi szabály be nem tartása, ami annyit jelent, hogy az ilyen
esetek ritkák a Csatorna másik oldalán. Csak remélni lehet, hogy ez
hamarosan nálunk is így lesz...
