![]() |
|
![]() |
![]() |
Egy francia cég olyan autót készített, amelybe
se benzin, se autógáz, se hidrogén nem kell, csak némi nagynyomású
levegő. A Moteur Development International autójában mindemellett
az a szép, hogy jobban használható, mint egy elektromos autó,
viszonylag olcsón előállítható, és
szükség esetén otthon is feltölthető. A prototípusba épített
50 lóerős erőforrása akár 130 km/h sebességgel is mozgatja a fura,
kisbusz-szerű járművet, és a hatótávolsága is elfogadható, a
mérések szerint akár 200 km is lehet. Az autó üzemanyagként több
mint 300 bar nyomású levegőt használ, amelyet egy speciális
hőlégmotorban fognak munkára.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A motorban két dugattyú dolgozik: az egyik
környezeti nyomású levegőt sűrít nagy sebességgel kb. 20 bar
nyomásra, amely így fel is melegszik kb. 400 fokra. A forró
levegőbe aztán befecskendezik a 300 bar nyomású, de alacsony
hőmérsékletű levegőt. Ez a kisebb nyomás és a nagyobb hőmérséklet
hatására hirtelen kitágul, de már a második, nagyobb dugattyúban,
amelynek mozgását hagyományos módon, forgattyús mechanizmussal
alakítják forgó mozgássá. A rendszer nagy előnye, hogy
a minimális hőterhelés miatt igen nagy lehet az élettartama,
olajcserére például csak 50 000 kilométerenként van szüksége.
Természetesen károsanyag-kibocsátás és zaj nincs, a rendszer
viszonylag egyszerű és még sok helyet sem foglal.
A többi alternatív hajtás legnagyobb problémája, az
üzemanyag-utántöltés az MDI autójánál viszonylag egyszerű: az
autóba ugyanis beépítettek egy kis kompresszort, amely 220 voltos
hálózatra kötve mintegy 3,5 óra alatt tölti fel a tartályt. Ha ez
az idő túl sok volna, a feltöltés nagyteljesítményű ipari
kompresszorral is lehetséges, ami
alig három perc alatt képes végezni a feladattal.
Az MDI egyelőre négy prototípust állított elő, ezek közül
kettő személyszállító egyterű, amelyeket leginkább taxinak szánnak,
egy furgon, egy pedig platós kisteherautó. A tervek szerint
hamarosan megkezdődhet az autók szériagyártása is. Az MDI autója
kifejezetten olcsón kerülhet piacra:
a személyszállító változat kb. 2,2 millió forintnak megfelelő
összegbe kerül majd. Ehhez képest egy jóval zajosabb,
bonyolultabb, szervizigényesebb és nagyobb károsanyag-kibocsátású
hibrid-autó minimum ennek az összegnek a duplájába, vagy még többe
kerül, emellett drága, nehéz és mérgező akkumulátorok beépítését
igényli. Ezek után csak remélni tudjuk, hogy a légautó hamar
elterjed és legalább a nagyvárosokban furikázó taxik és furgonok
egy részét kiválthatja.
