xActivity: sokrétű terepjáró-tanulmány a BMW-től

2002.12.18. 11:51

 
   
   

A bajor márka detroiti tanulmányautója egyesíti a kabriók és a terepjárók előnyeit. Az xActivity a BMW szerint Sports Activity Vehicle (SAV). A bonyolult kifejezés a gyakorlatban ugyanazt jelenti, mint a lassan elfogadottá váló SUV betűszó, azaz az új tanulmány egy nagyméretű hobbiterepjáró. Az xActivity koncepcióautó létére persze valamivel többet nyújt, mint a műszaki alapokat szolgáltató X5-ös. A legfontosabb újítás a vázszerkezetet érintette: a vaskos ablakkeretnek köszönhetően nincs szükség B és C oszlopra, sőt, a tetőpanelek is eltávolíthatók egy keskeny áthidaló elem kivételével, így az autó félig-meddig kabrióvá is változtatható. Szokatlan ötlet a csomagtartó elmozduló padlója is, amely a hátfal lenyitásakor kicsúszik a ráhelyezett tárgyakkal együtt, megkönnyítve a viszonylag magas csomagtér pakolását. Emellett van még egy apróság, amellyel eddig nemigen találkozhattunk: az ülésekbe épített speciális anyagok jórészt feleslegessé teszik a bonyolult ülésállító mechanizmusokat. Ezek az anyagok ugyanis viszonylag kis nyomás hatására deformálódnak, így az ülések akár kézzel átformázhatók a megfelelő alakra. Az autó belső tere masszív hatást kelt, ami elsősorban az alkalmazott anyagoknak köszönhető: a fedett marhabőr és a mosható műanyagok azt sugallják, hogy ez a belső bármilyen természeti csapásnak ellenáll.

 
   
   

A lemezek alatt a megszokott BMW technikát találjuk. A hajtásról a jól ismert háromliteres 231 lóerős soros hathengeres gondoskodik, amely hatsebességes kéziváltón és az X5-ös hajtásrendszerén keresztül forgatja mind a négy kereket. Ez idáig megfelelne akár nehéz terepen is, a viszonylag mélyre húzott lökhárító, a 18 hüvelykes könnyűfém keréktárcsák és az elöl 245/45-ös, hátul pedig 275/40-es alacsony oldalfalú gumik egyértelművé teszik, hogy az xActivity otthonosabban mozog aszfaltozott úton.