Dodge arzenál: a Magnumtól a Tomahawkig

2003.01.08. 16:10

Öt tanulmányautót mutatott be Dodge márkanéven a DC Los Angelesben és Detroitban. A választék a szériagyártásra is esélyes sportkombitól a száguldó Viper-blokkig terjed.

 
   
   

Talán kezdjük a legföldhözragadtabb járművel, a Los Angelesben bemutatott Magnum SRT-8 típussal. Ez a modell, amelyről korábban már képeket is közöltünk , a legnagyobb Chrysler és Dodge modellek következő generációjának első hírmondója, amelynek egy későbbi változata 2004-ben sorozatgyártásba is kerül majd. Hosszú ideje ez lehet az első hátsókerék-hajtású modell a Chrysler csoportnál, már ha a kisteherautókat és a kisszériás sportkocsikat nem számítjuk. Az autó formaterve - egyebek közt az új hajtásrendszernek köszönhetően - gyökeresen eltér a cég korábbi nagykocsijaitól. Az első és hátsó kerekek is előrébb kerültek az autó tömegéhez képest, a motorháztető és a hátsó túlnyúlás jóval nagyobb lett.

 
   
   

Az összhatás a '70-es évek Chrysler és Dodge modelljeit idézi. A motortérben is egy feltámasztott legenda köszön ránk: az új 5,7 literes V8-as motor a HEMI nevet viseli a '60-as és '70-es évek fordulójának legendás izomautóiban hírnevet szerzett elődjéhez hasonlóan. Az új nyolchengeres alapkivitelben sem gyenge, de a Magnumban a feltöltős változatot találjuk, amely 430 lóerős. A nagyteljesítményű motorhoz ötsebességes automataváltó társul, amely szükség esetén akár kézzel is kapcsolgatható. A nagyméretű jármű korszerű felfüggesztést is kapott: a hátsó futómű például egy vadonatúj öt lengőkaros rendszer, amely nagy sebességnél is kiváló úttartást eredményez. Az ígéretek szerint a Magnumnak lesz négykerék-hajtású változata is, a négyajtós változat pedig a jelenlegi Chrysler 300M és Dodge Interpid modelleket váltja majd fel.

Magnum SRT-8 KÉPGALÉRIA

 
   
   

A másik szériaközeli modell a Dodge Durango HEMI RT Concept nevet viseli, és Detroitban állították ki. Ahogy a nevéből is sejthető, ez az autó a Durango terepjáró egy különleges változata, amelyben a HEMI V8-as 345 lóerős atmoszférikus változata biztosít megfelelő hajtóerőt. Az autó formaterve gyakorlatilag teljesen új, mindössze a jellegzetes, négyfelé osztott hűtőrács mutatja, hogy ez a terepjáró is a Dodge-nál készült. A különbség nem véletlen: a tanulmány már a 2003 második felében bemutatkozó új Durango stílusjegyeit viseli magán.

Durango HEMI RT Concept KÉPGALÉRIA

 
   
   

A másik három detroiti Dodge tanulmány már inkább nevezhető elborult elméjű formatervezők agyszüleményének. Ezek közül az első az Avenger Concept Vehicle, amely egy újabb nehezen kategorizálható négykerekű. A tervezők szerint ez a jármű az európai raliautók mintájára készült. Persze ennek a mondatnak az értelmezéséhez tudni kell, hogy Amerikában a ralit leginkább televíziós közvetítésekből és számítógépes játékokból ismeri az átlagember. Az Avenger - rali-analógia ide vagy oda - egy sportos vonalú terep-limuzin, amely leginkább a tereprali-versenyek prototípus-autóit juttathatja az eszünkbe irdatlan méretű kerekeivel és 3,5 literes V6-os motorjával.

 
   
   

Az Avengerbe kézzel is kapcsolható automataváltót és állandó négykerék-hajtású hajtásrendszert szereltek. A derékszögig nyitható ajtók mögött négyszemélyes utastér rejtőzik, ahol az utasok mindegyike négypontos biztonsági övvel felszerelt kagylóülésekben foglalhat helyet. Így válik az Avengerben közösségi élménnyé az úttalan utakon való száguldás.

Avenger Concept Vehicle KÉPGALÉRIA

 
   
   

Az ötösfogat kakukktojása a Kahuna elnevezésű egyterű, amely nem sebességőrülteknek, hanem individualista fiataloknak készült. A hatszemélyes kisbusz hatalmas sárvédőivel és az utastér oldalán húzódó barna bordázott panellel az amerikai hullámlovas-kultúrához szorosan kapcsolódó fa-felépítményes kombik, közismertebb nevükön a woody-k nyomdokain halad. Valószínáleg ezek az ősi járművek ihlették az autó különös hűtőmaszkját is, amely kétségkívül egyéni, de aligha nevezhető a szó klasszikus értelmében szépnek. Az autó belső terét is igyekeztek a tervezők a szörfös-életérzéshez igazítani: a kis asztalokká alakítható székek, a kétharmad-részt vászonnal fedett tető és praktikus rögzítő rendszer csomagtérben menet közben és álló helyzetben is kellemes partnerré teszik a Kahunát egy-egy sport-kirándulás alkalmával.

 
   
   

Persze attól, hogy a tervezéskor nem a vezetés élményének megteremtése volt az elsődleges szempont, még nem kell az autónak lassúnak lennie. A Kahuna orrában egy 2,4 literes 215 lóerős turbófeltöltéses négyhengerest helyeztek el, amely négysebességes automataváltón keresztül hajtja az első kerekeket, így az autóval bármikor megszeghető lenne bármilyen Amerikában érvényben levő sebességkorlátozás.

Kahuna KÉPGALÉRIA

 
   
   

Utoljára hagytuk a legelvetemültebb alkotást, amely Dodge márkanéven valaha napvilágot látott. A Tomahawk Concept Vehicle az alkotói szerint "ledönti a személyszállításról alkotott korábbi elképzelések korlátait". Ez az öngyilkos szerkezet ugyanis se nem motor, se nem autó, valahol a kettő között foglal helyet. A Tomahawk lelke a Dodge Viper 8,3 literes V10-es motorja, amely nem csak az 500 lóerőnyi hajtóerőt szolgáltatja, de a váznak és a formatervnek is fontos részét képezi. E köré építettek egy motorkerékpár-szerű egyszemélyes szerkezetet, amelynek elöl és hátul két-két kereke van egymáshoz igen közel. A szerkezet a számítások szerint elérhetné a 650 km/h sebességet is, bár eddig még nem akadt olyan ember, aki ezt ki merte volna próbálni.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.