A Fiat luxusmárkája Genfben mutatja be legkisebb modelljének utódját. A Lancia névválasztása jól jelzi a cég szándékát: az Ypsilon alapkoncepciója nem változott az Y-hoz képest, de a cég ígéretei szerint az új autó sokkal többet nyújt majd.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A tervezők láthatóan legalább négy szempontnak is igyekeztek egyszerre megfelelni, amikor az Ypsilon formáját megalkották. A karosszériának úgy kellett illeszkednie a műszaki alapokat adó Fiat Punto padlólemezére, hogy a két típus mégse hasonlítson igazán egymásra, meg kellett őriznie valamit az elődje jellegzetességeiből, passzolnia kellett a Thesis által bevezetett új, elegáns márkaarculathoz, és mindenekelőtt bele kellett vinni egy kicsit abból a megfoghatatlan bájból, amelyre a potenciális vásárlók a kisautók esetében oly fogékonyak. A némiképp ellentmondásos szempontok ellenére a feladat - a mi véleményünk szerint - sikerült.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Puntóval való rokonság az autó arányaiban
érhető tetten, de leginkább csak oldalnézetből feltűnő a minimális
hátsó túlnyúlás miatt. Ennél jóval egyértelműbben jelentkeznek az
elődmodell jellegzetes vonásai: az oldalt kialakított jellegzetes,
lefelé hajló árnyékvonal és a hátsó rész kialakítása kétségtelenné
teszi a rokonságot. Az új márkaarculatot az autó pajzs-formájú
hűtőmaszkja és az első lámpatestek felül kissé hegyes, íves oldalú
kialakítása hordozza, a többi részlet gömbölydedsége viszont
egy plüssmackó bumfordi báját kölcsönzi az apró
négykerekűnek.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A műszaki részleteket nézve az Ypsilon le sem
tagadhatná rokonságát a Fiat Puntóval. Elég csak egy pillantást
vetni a motorpalettára: ugyanaz a
két 1,2 literes FIRE motor kerül a két autó
alapváltozataiba. A nyolcszelepes 60 lóerős és a 16 szelepes 80
lóerős egységek mellett azonban két új motort is kínálnak az
autóhoz: a benzines csúcsmodellbe egy
1,4 literes négyhengeres kerül, amely 95 lóerős, valamint a
hosszú ideje reklámozott 1,3 literes Multijet dízel a maga 70 lóerejével. A
motorokhoz a Fiatokból szintén jól ismert ötsebességes kéziváltó
mellett egy másik csemege, a Dualmode fantázianevű robotizált
szekvenciálisan kapcsolható mechanikus váltó is rendelhető, amely
automata üzemmódban is használható. Ekkor a vezető választhat az
Economy és a Normal kapcsolási módok közül, amelyek közül az előbbi
mindig a lehetséges legtakarékosabb módon kapcsolgat, míg az utóbbi
kényelmes és kellőképpen dinamikus utazást tesz lehetővé.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az Ypsilont a Lancia úgy emlegeti, mint "zseb-zászlóshajót", és sokmindent tettek annak érdekében, hogy a szlogen hihető maradjon. Az autó belsejében állítólag kiváló minőségű anyagokat használtak, amelyeket a sajtóközlemény szerint jórészt a hajógyártásból kölcsönöztek. Ez utóbbi kijelentésről ugyan nehéz megállapítani, hogy mit is jelent pontosan, de a belső térről készült képen meleg színekkel, bőrbevonatú ülésekkel és jó minőséget sugárzó anyagokkal találkozhatunk. Emellett ígéretes a közleményben külön is kiemelt kétzónás klímaberendezés és a Bose gyártmányú minőségi hi-fi jelenléte.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Végül meg kell említenünk az Ypsilon egyik
leglátványosabb megoldását, az opcióként megrendelhető
Skydome fantázianevű tetőablakot, amely a manapság dúló
üvegtető-mánia egyik újabb vadhajtása. A tető 70 %-án átívelő
üvegfelület első fele mozgatható, a hátsó pedig fixen be van
építve. A két részt külön mozgatható sötétítő betétek egészítik ki,
így a túlzott napfénytől sem kell félniük az utasoknak.
A Lancia sajnos sok részletről egyáltalán nem tesz említést a sajtóközleményben, így az autó műszaki és biztonsági megoldásairól sem tudunk bizonyosat, de reméljük, hogy a genfi bemutató után még többet megtudhatunk az ígéretes kisautóról.
