A dízel-hibrid a legzöldebb?

2003.03.11. 10:59
 
   
   

Egy amerikai kutatócsoport szerint jelenleg nem az üzemanyagcellás hajtás a leginkább környezetkímélő hajtásrendszer. Persze ez a megállapítás némi magyarázatra szorul: az MIT kutatói ugyanis nem pusztán a jármű károsanyag-kibocsátását vizsgálták, hanem azt is, hogy a felhasznált üzemanyag előállításához mennyi energia szükséges, és hogy ez mekkora környezetszennyezést okoz. A hibridhajtás, és minden egyéb hidrogén-hajtóanyagú megoldás legnagyobb hátránya az, hogy a hidrogén előállításához jelenleg igen sok energiát használnak fel, ehhez viszont az erőművekben jelentős károsanyag-emisszió tartozik. Így lehetséges, hogy a dízel-hibrid megoldás összességében tisztább, mint az üzemanyagcella, bár a közvetlenül mérhető légszennyezés az előbbinél jóval nagyobb mértékű. A tudósok szerint a jelenlegi hidrogénfejlesztő eljárásokat legkorábban 2020-ban válthatja fel egy új, tisztább megoldás, amely az üzemanyagcellás hajtások felé billentheti a mérleg nyelvét. Persze ha az autóipar figyelembe is veszi az MIT kutatási eredményeit, akkor sem a hidrogén előállításának problémája jelenti majd a fejlesztések szűk keresztmetszetét: a megfelelő üzemanyag-ellátó rendszer kiépítése és az olcsó üzemanyagcellás járművek elterjedése valószínűleg még tovább tart majd, mint a környezetbarát hidrogén-eloállítás problémájának megoldása.