Több mint tíz éve nem alkalmazták a
modellfrissítés gyakorlatát a Fiatnál. Az autóiparban bevett
szokás, hogy egy-egy modell életciklusának felénél jelentős formai
és tartalmi átalakításokat végeznek egy-egy típuson, hogy
újból felkeltsék a vásárlók érdeklődését és növeljék a típus
versenyképességét az újabb modellekkel szemben. Korábban a Fiat
is követte ezt a gyakorlatot, de Paolo Cantarella, a Fiat 1990-ben
hivatalba léptetett vezérigazgatója ellenezte, így teljesen fel is
hagytak vele.
Az utolsó alaposan felfrissített modell az Uno volt, amelyet
1983-ban mutattak be és 1989-ben dolgoztak át, ezek után legfeljebb
egy-egy apró és olcsón lecserélhető alkatrészt változtattak meg az
autókon.
Cantarella távozásával és a Fiat anyagi
helyzetének drasztikus romlásával azonban újra előtérbe került a
modellfrissítés ötlete, annál is inkább, mivel
ez a létező legolcsóbb módszer az idősebb típusok iránti
kereslet fellendítésére. Az első fecskének a
Barchetta roadster tekinthető, amelynek felújított változatát a múlt év
végén mutatták meg először a közönségnek, és azóta nagy sebességgel
folyik az összes olyan modell átalakítása, amelynek leváltását csak
hosszabb távon tervezik. Idén az
Alfa GTV és Spider nyitotta a sort, majd júniusban következik a
Punto,
szeptemberben az Alfa 156-os, novemberben pedig az Alfa 166-os.
Jövő nyárra várható a következő hullám, amelyben állítólag
bemutatkoznak a cég legvitatottabb típusainak, a
Stilónak és a
Multiplának az
újragondolt változatai, és jövőre alakul át a Palio család és az
Alfa 147-es is.
A felújítási lázból egyetlen típus marad ki, a
Lancia Thesis,
amely a cég vezetése szerint nem viselne el egy ilyen beavatkozást,
de ugyanakkor legalább három új Lancia modell bemutatására
számíthatunk a következő két és fél évben. Ezzel gyakorlatilag a
Fiat Auto szinte teljes modellpalettája lecserélődik vagy megújul
2004 végére, és ha a tervezők jól végzik a munkájukat, akkor az
olasz autóipart megtestesítő cég egy újabb esélyt kaphat a
túlélésre