Mercedes: lehet egy sebességgel több?

2003.05.14. 11:39

 
   
   

A 7G-TRONIC a világ első személyautókban alkalmazott hétsebességes automataváltója. A DaimlerChrysler sajtóközleménye szerint az új automata számos előnnyel rendelkezik a korábbi ötsebességes egységgel szemben: autótól függően azonos motorral és karosszériával párosítva akár 0,6 literes átlagfogyasztás-csökkenést is okozhat 100 km-en, és 0,3 másodperccel is csökkentheti a gyorsulási időt 0-ról 100 km/h sebességre. A legfontosabb előrelépés azonban nem számszerűsíthető: a hétsebességes váltó a korábbiaknál jóval simábban vált, és menet közbeni gyorsításoknál sokkal gyorsabban reagál, mint az eddig alkalmazott ötsebességes. Ez utóbbi nem következne a hétsebességes kialakításból, sőt, a több sebesség elvileg több visszakapcsolást, és ezzel hosszabb gyorsítási időt jelentene, ezért a mérnökök úgy programozták az új váltó elektronikáját, hogy az nagyobb gázadáskor két sebességenként kapcsoljon vissza. Így a megfelelő áttétel - és ezzel a megfelelő gyorsulás - eléréséhez szükséges idő a felére csökken. A kettővel több sebességi fokozat ellenére a 7G-TRONIC semmivel sem nagyobb, mint az eddig használt ötsebességesek, azaz egyszerűen beépíthető a korábbi automaták helyére, amit a Mercedes ki is használ: ősztől az új egységet építik a kizárólag automataváltóval kínált E500, S430, S500, CL500 és SL500 típusokba.