Firestone után Bridgestone ügy?

2003.05.16. 16:15

 
   
   

Úgy tűnik, a Bridgestone terepgumijaival sincs minden rendben. A japán gyártó a napokban egy kisebb visszahívást jelentett be Steelex márkanevű gumijaival kapcsolatban. A kis mennyiség miatt nem is említenénk a visszahívást, de az indoklás ugyanaz, mint a Firestone korábbi, 6,5 millió gumit érintő akciójánál: a futófelület bizonyos körülmények közt leválhat az abroncsról, ami nagyon súlyos balesetekhez vezethet. A Bridgestone Steelex R4S, R4SII és A/T típusokkal kapcsolatban a visszahívások elrendelésére jogosult amerikai kormányügynökség, az NHTSA már folytatott vizsgálatot, és most egy 3 milliárd dollárért folyó kártérítési per nyomán azt fontolgatja, hogy újra megnyitja az aktákat. Egy esetleges teljes visszahívás iszonyú költségekbe verhetné a Bridgestone-t: a három abroncstípusból eddig összesen 27,5 milliót adtak el az Egyesült Államokban, azaz több gumit kellene kicserélni, mint amennyit a Firestone és a Ford nagy port kavart visszahívásaiban összesen. A hírek szerint a Steelex gumiabroncsok rovására kb. 7.000 baleset írható, ami 28,2 esetet jelent egymillió abroncsonként. Ez a mennyiség a Bridgestone szerint ugyan magasabb mint az ipar átlaga, de még bőven az elfogadható szinten belül van. Emellett az NHTSA tavalyi vizsgálata szerint a legtöbb balesetet részben az okozta, hogy a Steelex gumikkal felszerelt terepjárókat, kisteherautókat vagy furgonokat túlterhelték, ami a gumi defektjéhez vezetett. Az NHTSA május 27-én dönt arról, hogy újraindítja-e a vizsgálatot, azaz ekkor válik világossá, hogy lesz-e a Firestone botrányához hasonló Bridgestone botrány is.