Az egyre újabb EuroNCAP eredmények
közzétételénél két egyértelmű következtetést lehet levonni: a
gyártók elképesztő erőfeszítései már-már bombabiztos védelmet
eredményeznek az autóban ülők számára, de ott van a töréstesztek
sötét oldala, az elgázolt gyalogosokat fenyegető kockázat, mely még
az e téren legjobban teljesítő típusoknál sem kellően kontrollált.
Európában
évente 8000 gyalogos és biciklista veszti életét közlekedési
balesetben, és ezt a számot az EU csökkenteni szeretné. Kedvenc
értékük a nulla lenne, de mivel ennél racionálisabb gondolkodású
szakembereket alkalmaznak, a halálesetek számának felére
csökkentését tűzték ki célul, 2010-es határidővel.
2005 októberétől ezért bevezetik a lábszárak és a gyerekek
fejütközési pontjainak szigorúbb értékelését, sőt, amennyiben idén
ősszel elfogadják a tervezetet, egy második, a combok és a
felnőttek fejütközési pontjait érintő szigorítást is bevezetnek
2010. szeptember 1-jén.
Az új teszteken nem lesz könnyű megfelelni.
Új anyagok és technológiák kifejlesztésére van szükség, és a
nagyobb gyártók nem is késlekednek. Az amerikai Dow Automotive és
az angol Manchesteri Egyetem belefogott egy érdekes energiaelnyelő
anyag fejlesztésébe. A SALI (Shock Absorbing Liquid - Ütés Elnyelő
Folyadék) egy meg nem nevezett anyag és némi szintén ismeretlen
eredetű gáz keveréke, melyet kicsi puha kapszulákba töltenek. A
lökhárítóban elhelyezve ezek a kapszulák alkalmasak lennének azon
erőhatások elvezetésére, melyek különben a gyalogosok testi épségét
fenyegetnék.
Át kell gondolni az orr-részek kialakítását is. A motor és a
motorháztető között hagyott nagyobb üres tér csökkentheti a
fejsérülések kockázatát. Ugyancsak kívánatos lenne a kilógó
ablaktörlő lapátok gépháztető alá rejtése. Az Autoliv pedig az
ütközés közben megemelkedő és csöppet megdőlve előrecsúszó, az
ütközés erejét enyhítő motorháztető kialakításán dolgozik.
A gyalogosbiztonsági előírások fejlődésével jelentősen
megváltozhat az autók formája is. A 2005-ben életbe lépő
változások mélyebbre húzódó lökhárítókat kívánnak, míg 2010-től
minden bizonnyal magasabb és kevésbé kerekded orr-részekre lesz
szükség.