Skoda Fabia RS tesztvezetés

2003.09.03. 23:31

A Skoda magyarországi vezérképviselete tegnap tesztvezetést tartott, ahol a cég dízelmotoros modelljeivel ismerkedhettek a résztvevők. Az esemény apropóját egyebek közt az adta, hogy a Skoda a magyar piacon is egyre nagyobb számú dízelmotoros modellel van jelen, követve az egyre növekvő érdeklődést. A dízelmotorok a nagyobb kategóriákban bizonyultak a legsikeresebbnek: a Magyarországon eddig eladott Skoda Superbek több mint 94 %-án a TDI felirat díszelgett, de a kisebb kategóriákban is egyre több fogy az "öngyújtós" modellekből. Az esemény sztárja természetesen a világ talán legsportosabb dízelmotoros kisautója, a Fabia RS volt, amelyet rali-szakértőnk, JF próbált ki. További fejtegetések helyett állanak itt az ő gondolatai az RS-el szerzett élményeiről:

"Bár voltak többi új dízelmotorral szerelt autók is a Skoda dízelek tesztevezetési napján, mégis egyértelműen a Fabia RS állt érdeklődésünk központjában. A Fabia RS változat piacra kerülésére a rali-Fabia kifejlesztése miatt volt szükség, az RS szolgál ugyanis a WRC alapjául, és az alapautóból a szabályok szerint egy bizonyos példányszámot feltétlenül le kell gyártani. A típus megjelenési idejének oka tehát világos, azt azonban senki nem tudja, hogy miért épp az 1.9 PD TDI motor került az RS-be.

De a próba után azt kell mondanunk, hogy nincs semmi baj ezzel a 131 LE-s motorral ebben az autóban. A beindítás után már az akusztikai élmények feledtetik, hogy dízellel van dolgunk. Igazi sportmotoros morgás hallatszik a motorháztető irányából. A hatsebességes váltót egyesbe tolva, és lelépve a kuplungról rettenetesen visító gumikkal lódul meg a kisautó. Hamar eléri a 4500-as fordulatot - ahol a műszer piros tartománya kezdődik -, bár 4000-től már csökken a gyorsulás. Ekkor kettesbe húzva a váltót ismét hallatnak magukról a gumik, és ismét hamar elérjük a 4000-et. A harmadik sebességi fokozatban 4000-nél már 140-el megyünk_

Bár nem volt lehetőségünk benzines autóval összehasonlítani a gyorsulási időt, az érzékeinknek azt mutatta a dízel, hogy teljesítményben igenis ott van a hasonló kategóriájú benzinesek mellett. Ráadásul a gyári végsebesség 207 km/h.

A futómű is meglehetősen stabilra sikerült, semmi himbálás, semmi lebegés még kanyarokban sem. Masszív kis autó ez. Direkt szélsőséges helyzet provokálásával - kanyarban satufék - sem sikerült egyik irányba sem kimozdítani az autót. Nem csúszott a hátulja, és az elejét sem tolta. Persze ekkor a sebességünk a megengedett értéken belül volt, elképzelhető, hogy nagy tempónál már más a reakció. Mindenestre a 16 collos felnikre szerelt 205/45-ös gumik kapaszkodnak az úthoz rendesen. A fékre sem lehet panasz, megfelelően adagolható, és a 4 tárcsa hamar meg is tudja állítani az autót.

Néhány részletében a külső is megváltozott a hagyományos Fabiákhoz képest, de a belső tényleg sokkal szebbre sikerült. A világos színű üléskárpitokban ülő fekete betét - mely elöl-hátul egyaránt jelen van - sportos hangulatot kelt. A perforált bőrbevonatú kormány tovább fokozza ezt az érzést - a váltógomb, a váltószoknya, és a kézifékkar is bőr borítású.

A fél órás szentendrei örömködés során két rossz érzés fogott el. Az egyik mikor vissza kellett adni az autót a vendéglátóinknak, a másik mikor megláttam, hogy az autó ára 5.2 milliótól indul."