Amerikai nagyokat előz a Toyota

2003.09.04. 14:04

Augusztus nagy meglepetése, hogy a Toyota az eladási számok tekintetében lefőzte a Chryslert, megbontva ezzel a Nagy Hármas hosszú ideje tartó egységét.

A helycsere persze nem csak a Toyotának köszönhető: a Chrysler komoly piacvesztést volt kénytelen elszenvedni az utóbbi hónapokban. A legkisebb amerikai autógyártó hat százalékkal kevesebb autót adott el a múlt hónapban, mint egy évvel korábban, amiért elsősorban a személyautóik iránti egyre csökkenő kereslet okolható. Ezen a területen 29 %-ot vesztett vásárlóiból a cég, de egyes modellekre lebontva néhol még rosszabb a helyzet: például a PT Cruiserből csak a fele fogyott a tavalyi mennyiségnek. Ugyanekkor a Toyota rekordokat dönt Amerikában. Az augusztusban eladott több mint 200.000 autónál többet havi szinten 46 éves amerikai jelenléte során még nem adott el a japán gyártó. A tavalyi évhez képest is szembetűnő a növekedés: 11,4 %-kal több autót adtak el az idén augusztusban, mint tavaly ugyanilyenkor.

A Chrysler és a Toyota helycseréje egyébként olyan tendenciákat jelez Amerikában, amelyek egyértelműen a hazai autógyártók ellen szólnak. A mostanában hihetetlen méreteket öltő árengedmény-láz, amelyben épp a Ford és a GM járt az élen, nem igazán hozza meg a várt eredményt, a Ford eladásai - főképp személyautó-fronton - jelentősen csökkentek, míg a GM stagnál. Nem így a nagyobb japán és koreai gyártók, valamint néhány európai márka, így a Toyota mellett a Honda, a Hyundai, a Porsche vagy az Audi, amelyek az általános kereslet-csökkenés ellenére nem csak részesedésüket növelték a piacon, de abszolút értékben is növelni tudták eladásaikat.

Egyelőre az elemzők sem látnak tisztán, de sokan úgy vélik, hogy a japánok és dél-koreaiak hamarosan a Ford és a GM pozícióira is veszélyt jelenthetnek, ami elsősorban versenyképes árú, jól felszerelt és megbízható minőségű termékeiknek, valamint agresszív modellpolitikájuknak köszönhető.