8C Competizione: egy vérbeli Alfa

2003.09.09. 12:54

[Frankfurt] Az új Alfa sportkocsi valóban hordozza elődei DNS-ét, és ez most tényleg nem túlzás. Az idétlen DNS-es szófordulat, amelyet valószínűleg minden PR-manager iskolában tanítanak, nagyon gyakran előfordul új autók első sajtóanyagaiban. A 8C Competizione esetében viszont pont nem, ami érthetetlen, hiszen hosszú ideje ez az első olyan négykerekű, amelyre maradéktalanul igaz lehetne az élővilág örökítő anyagára tett utalás.

A típus, amely valószínűleg sorozatgyártásba is kerül majd (ugyanúgy "előzetes világpremiert" emlegetnek mint a Panda SUV esetében), minden porcikájában emlékeztet egy-egy korábbi Alfa sportkocsira. Már a neve is: a 8C sorozat a két világháború között halmozott sikert sikerre, a Competizione melléknevet viszont az 1950-es Mille Miglia-győztes 6C 2500 viselte először volánjánál a múlt század legsikeresebb autóversenyzőjével, Juan Manuel Fangióval. Komoly autótörténészek nyilván azt is sorolnák, hogy a jelenlegi modell karosszériájának mely részlete honnan lehet ismerős, nekünk viszont elég annyi, hogy a 8C Competizione összetéveszthetetlenül Alfa bármely szögből nézve.

A műszaki megoldások persze már nem a múltat idézik, hacsak az orrmotoros hátsókerék-hajtású elrendezést nem nézzük: a vázszerkezet és a karosszériaelemek nagyrészt szénszálas műanyagból állnak, ahol pedig nem kompozit anyagokat alkalmaztak, ott könnyűfémeket vagy titánötvözetet találunk. A futómű természetesen kettős kereszt-lengőkaros, a féktárcsák elöl és hátul egyaránt belső hűtéssel rendelkeznek, a hatsebességes kézi kapcsolású váltó pedig hátul, a differenciálművel egybeépítve található az optimális súlyelosztás érdekében. A hajtásról - ahogy azt a márka rajongói a 8C jelzésből már sejthetik - egy nyolchengeres motor gondoskodik, bár nem soros, ahogy a nagyhírű elődök esetében, hanem egy 4,2 literes 90 fokos hengerszögű V motor. A Ferraritól származó egység, amelyet egy mechanikus kompresszor táplál nagynyomású levegővel, több mint 400 lóerős és 440 Nm-nél nagyobb nyomatékot képes leadni 4500-as percenkénti motorfordulatszámon. A menetteljesítmények ennek megfelelően szintén a Ferraritól megszokott tartományba esnek: a kb. 1500 kilós négykerekű több mint 300 km/h-s végsebességre képes (pontosabb adatot nem közöltek) és 4,5 másodperc alatt gyorsul 100 km/h sebességre.

A 8C Competizione kétségtelenül méltó a nevéhez és ősei híréhez, de ami még fontosabb: ez lehet az első vérbeli sorozatgyártású sportkocsi, amelyet az Alfa Romeo saját maga készít, 1977, azaz a nyolchengeres, kétüléses Montreal típus gyártásának leállítása óta.