R-D6: dízel-kupé a Jaguartól

2003.09.09. 20:44

A brit márka ott folyatja, ahol két éve ugyanitt abbahagyta: az új R-D6 a 2001-ben Frankfurtban bemutatott R Coupé tanulmány továbbgondolt változatának tekinthető, amelyen azonban számos új formai megoldás is felbukkan.

Az ovális hűtőmaszk, amely az S-type modellt idézi, ugyan kétséget sem hagy a típus márkaidentitása felől, de az alsó légbeömlők, az összekötött ikerfényszórók és a régi autókat idéző elkeskenyedő motorháztető olyan, mintha más gyártók formatervezői alkották volna: itt egy kis Alfás beütés, ott egy kicsi BMW. Oldalról a jármű sokkal inkább egyéniség, míg a legfurcsább talán a hátsó rész: a hátsó ablak ovális kialakítása egyenesen a Jaguar E-type szellemét idézi, ugyanakkor az övvonal alatti rész olyan Fordosan ismerős: akár ha a Pumáról származna, és ez az orr-rész hasonlóságaival ellentétben határozottan ront az összhatáson.

A kupé egyik érdekessége, hogy Jaguaros viszonylatban határozottan rövid: 4,33 méteres hossza kevesebb, mint bármelyik szériagyártású márkatársáé: az X-type típusnál 342, az XK8 kupénál pedig 760 mm-el. Ugyanakkor a szélessége az igazi nagykocsik közé sorolja: az R-D6 2,15 méteres az egyik oldalától a másikig - akár egy kisebb autóbusz. Így lehet, hogy viszonylagos rövidsége elenére a tanulmányban kényelmesen terpeszkedhet négy felnőtt. Ráadásul a tervezők mindent meg is tettek, hogy az utasok akarjanak is terpeszkedni: mindenütt a legjobb minőségű bőrt találjuk fekete színben, amelyet csak néhol törnek meg az alumínium betétek. Ami magát a karosszériát illeti, a tervezők felhasználták a rendelkezésükre álló legkorszerűbb technikát: az autó ugyanazokkal a módszerekkel készült mint az új XJ, szinte teljes egészében alumíniumból, és csak ott alkalmaztak acélt, ahol az feltétlen szükséges volt.

Az R-D6 igazi különlegessége azonban nem a fent felsoroltak között keresendő, hanem a motortérben. Lehet hogy lesz akinek csalódást okoz majd a legelszántabb Jaguar rajongók közül, de a motorháztetőt felemelve elénk tárul - egy V6-os Peugeot/Ford dízelmotor. A 2,7 literes egység ugyanaz, amely a Jaguar S-type modellbe is hamarosan bekerül, de az R-D6 tanulmányban 230 lóerőt teljesít, legnagyobb nyomatéka pedig 500 Nm, így az 1,5 tonnás járművet kevesebb mint hat másodperc alatt képes 100 km/h-ra gyorsítani, és 250 km/h-s végsebességet biztosít a számára.

A Jaguar nyilván sokat tanul majd az R-D6 fogadtatásából: kiderül, hogy mennyit érnek a formatervezők ötletei és hogy hogyan fogadnak tőlük egy dízelmotoros kupét, de arról egyelőre nem szólnak a hírek, hogy a típus gyártását terveznék: sokkal valószínűbb, hogy későbbi Jaguar modelleken, így az XK8 vagy az S-type utódján láthatjuk viszont a típus néhány sikeresebb megoldását.