Ég veled Paykan

2003.10.06. 16:37

Újabb őskövülettől vehet búcsút az autóipar: hamarosan befejeződik az 1966-ban bemutatott Hillmann Hunter gyártása Iránban, ahol a helyi autóipar megteremtőjét tisztelik a brit típusban. A történet határozottan emlékeztet a Lada sztorijára: Iránban a Rootes-csoport megbízható középkategóriás modelljét szemelték ki a hazai autóipar megteremtésének első lépcsőfokául, és bár korábban nyilván nem így képzelték, a megbízható típus - amelyet 1979 óta csak az iszlám országban készítenek - sokáig az egyetlen elérhető négykerekű jármű volt az időközben politikai okokból elszigetelődött országban. A hidegháború befejeztével Iránban is oldódott a helyzet, és a Paykanok uralta utcaképbe beszivárogtak az újabb, szintén helyben gyártott autók, például a Peugeot 405-ös vagy a Kia Pride, de alig csökkentettek a típus népszerűségén. A hírek szerint a gyártás leállítását nem az igények csökkenése indokolja, sokkal inkább az elavult típus gyártási problémái és a szűkös kapacitás teszi szükségessé: a Paykant gyártó Iran Khordo az olcsó Renault X90 gyártását tervezi, így kell a hely, az 1979-ben átvett brit szerszámok újabb felújításába pedig már nem érné meg befektetni. Várhatóan jövőre, de legkésőbb 2005-ben megszűnik a típus gyártása. Ezzel tovább csökken az autóipar jó karban levő olajválság előtti őskövületeinek száma: a Lada 2101 (Fiat 124, 1966), a Peugeot 504 és a Paykan után lassan csak a Hindustan Ambassador marad ezekből az autóipari dinoszauruszokból, de lelkes, kitartó és tiszteletlen indiai fiatalok sok-sok kis karambollal nyilván ezek közül is számos példányt átalakítanak majd Peugeot 206-os formájúra...

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.