Új autóépítési módszeren dolgozik a Lotus

2003.10.08. 14:42

Évi néhány ezer darabos sorozatnagyságnál jelenthet komoly megtakarítást az új eljárás. A sportautóiról közismert kis cég műszaki fejlesztésekkel foglalkozó részlege, a Lotus Engineering régi problémára keresett és talált megoldást. Manapság is komoly fejtörést okoz az autógyártóknak, ha egy járműfajta iránt a kereslet nagyjából évi ötezer és harmincezer példány közé esik, mivel ilyenkor az önálló típus kifejlesztése még túl drága volna, viszont a meglévő, nagy sorozatban gyártott modellek műszaki alapjait sokszor csak fájdalmas kompromisszumok árán használhatnák fel. Erre próbáltak válaszolni a Lotus szakemberei a Versatile Vehicle Architecture (VVA), azaz a "sokoldalú járműszerkezet" elnevezésű megoldással. A VVA voltaképpen a nagy gyártók által is széles körben használt alkatrészmegosztás továbbgondolt változata. Az alkatrészeket eleve úgy tervezik, hogy könnyen átvihetőek legyenek más típusokba is. Így válik lehetővé, hogy ugyanazokra az alapokra többféle, egymástól akár jelentősen különböző, egyenként legfeljebb évi tíz-húszezres példányszámban készülő járművet építsenek úgy, hogy a gyártás kifizetődő maradjon, és a végtermékek árai se emelkedjenek irreálisan magasra. A VVA a Lotus állítása szerint kidolgozott rendszer, már csak az alkalmazni kell, és erre nem is kell már sokat várnunk: egy autóipari megrendelőnek már megkezdték a tervek szerint 2004 közepén leszállítandó prototípusok építését. Azt egyelőre nem tudjuk, hogy az első ilyen módszerrel készülő autókat mikor mutatják be a nagyközönségnek, de a VVA alkalmazása szinte minden gyártónak jól jönne, így nem valószínű, hogy négy-öt évnél többet kellene várnunk.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.