Új borulási teszt Amerikában

2003.10.08. 14:59

A jövőben valós tesztek veszik át az eddig alkalmazott számításon alapuló módszer helyét. Az autók biztonságával foglalkozó amerikai kormányhivatal, az NHTSA korábban egyszerű statikus adatokon - az autó méretein és a tömegközépponton - alapuló számítással határozta meg az egyes típusok felborulási hajlamát, de az így nyert eredmények nem adtak információt az autók dinamikus viselkedéséről. Ezzel a gyakorlattal azonban sem a fogyasztóvédők, sem az autógyártók nem voltak elégedettek, így az NHTSA kidolgozott egy olyan tesztrendszert, amellyel fel tudják térképezni az autók valós borulási hajlamát. A módszer emlékeztet az A-osztályú Mercedes révén elhíresült jávorszarvas-kikerülési tesztre, bár ezt az autó által leírt pálya alakja után horogtesztként emlegetik. A próba folyamán a járművel 55 és 80 km/h közti sebességnél élesen elrántják a kormányt az egyik, majd közvetlenül utána a másik irányba. Az új eljárás elsősorban az Amerikában igen népszerű terepjárókon és kistehereautókon mutathat ki komoly hiányosságokat, ugyanis magasságuk, magas tömegközéppontjuk miatt ezek a modellek hajlamosak leginkább a felborulásra a vizsgált sebességtartományban. A hírek szerint az első teszteredményeket 2004 januárjában hozzák nyilvánosságra.