A GM visszakozik hibrid-ügyben

2003.11.10. 19:48

Az év elején tett nagy ígéretek nagy részéből nem lesz semmi, de ami megvalósul, az sem úgy, ahogy ígérték. Az idén Detroitban a GM beígérte, hogy 2007-ig piacra dobja számos nagy tömegben eladott terepjárójának és kisteherautójának hibridhajtású változatát, sőt, egy konkrét szám is elhangzott: több mint egymillió ilyen jármű eladását jósolták éves szinten az évtized végére, ami még amerikai léptékben is óriási mennyiség.

Januárban két modellt konkrétan is megemlítettek: az egyik a Chevrolet Equinox, a másik a Saturn Vue. Ez a két kisebb méretű modell szolgált volna alapul a GM első hibridhajtású szériamodelljeinek, és mind a kettőbe "masszív" hibridhajtás került volna, amelyben a teljesítmény jelentékeny részét villanymotorok szolgáltatták volna. Ehhez képest mára kiderült, hogy az Equinox hibridváltozata el sem készül, a Vue pedig egy "lágy" hibridhajtással érkezik - ahol a villanymotoroknak csak kisegítő szerep jut - az eredetileg kitűzött időpontnál egy évvel később, 2006-ban. Ezzel a GM is egyre távolabb kerül terve megvalósításától, amelynek elsődleges célja a nagyfogyasztású terepjárókat érő kritikák méregfogának kihúzása lenne.

A másik két gyártó sem áll sokkal jobban, eddig az összes benzin-elektromos típusuk csak papíron, vagy legfeljebb prototípusként létezik, bár a Ford állítólag már jövőre megkezdi a hibridhajtású Escape/Maverick yártását. Mindez azonban érthető is a cégek szemszögéből vizsgálva a helyzetet: az amerikai vásárlók éppen méretük és erős és hátborzongató hangú motorjaik miatt veszik az három amerikai gyártót eltartó terepjárókat. Nem csoda, hogy a gyártók vonakodnak belezavarni a benzinfaló monstrumok macho arculatába holmi vinnyogó villanymotoros segédhajtással, attól tartva, hogy a vásárlóknak elmegy a kedvük a jövedelmező óriások vásárlásától.