A hideg az üzemanyagcellák legnagyobb ellensége

2003.11.13. 13:19

Az üzemanyagcella működésekor csak víz keletkezik, de a víz 0 Celsius-fok alatt megfagy, ami komoly problémát jelent a fejlesztőmérnökök számára. Az ilyenkor keletkező jég ugyanis két módon is gátolhatja az üzemanyagcella működését. Egyrészt már a cellában lejátszódó folyamat során keletkezik némi vízpára, amely ráfagyva a membránra leállíthatja a hidrogén és oxigén egyesülését, és ezzel az energiatermelődést, másrészt a jég elzárhatja a kipufogórendszert is, ami szintén működésképtelenséggel járhat. Eddig a legtöbb üzemanyagcella nem volt képes fagypont alatt üzemelni, egyedül a Hondának sikerült nemrég kifejleszteni egy olyan szerkezetet, amely készítői szerint -20 Celsiusig üzemképes marad. Jelenleg a GM, a Toyota és a Hyundai is azon dolgozik, hogy elkészítse saját, hidegben is működőképes rendszerét, de még nem tudtak működőképes modellekkel előállni. A Toyota egyik alkalmazottja egyenesen az új technológiával kapcsolatos egyik legnagyobb kihívásnak nevezte a hidegtűrő üzemanyagcellák kifejlesztésének problémáját. A fejlesztőknek azonban még van idejük, hiszen a legbátrabb becslések szerint is legalább 2010-ig várnunk kell még az első szériagyártású üzemanyagcellás járművek elkészültéig.