Európa visszavág: új terepjárók 2006-ra

2003.11.17. 13:22

Az európai hobbiterepjárók piacán jelenleg az ázsiai autógyártók dominálnak, de már készül a válaszcsapás. A fordulópont az évtized közepe lehet, az eddig kiszivárgott információk szerint ugyanis ekkorra készülhet el több európai autógyártó saját, nagyobb tömegeknek szánt szabadidő-autójával. Eddig öt európai cégről tudunk, amely 2005 és 2007 között új terepjáró bemutatását tervezi, de nem lehetetlen, hogy később további nevek csatlakoznak majd a listához.

A Renault 2006 vége felé mutatja be kifejezetten terepjárónak tervezett modelljét, a H45 kódjelű típust. Ez a modell már a Renault távol-keleti leányvállalatainak segítségével készül: a hajtásrendszert, a terepjáró-fronton nagy tapasztalatokkal rendelkező Nissan fejleszti, a gyártás pedig Dél-Koreában, a Renault-Samsung üzemeiben folyik majd. Rögtön három típusváltozat gyártását kezdik meg, így a H45-nek az első pillanattól lesz Renault, Nissan és Samsung emblémás változata - természetesen egymástól némileg eltérő formatervvel, de azonos tartalommal.

Szintén 2006-ra várható a VW két, Golf-alapú terepjárója. A Project 356 néven futó fejlesztés célja egy Audi és egy VW hobbi-terepjáró kifejlesztése, amelyek hagyományosan más-más hajtásrendszert használnak majd: az Audi természetesen a Quattro rendszert alkalmazza, míg a VW modellbe az egyszerűbb, viszkókuplungos Syncro rendszer kerül.

A Fiat sem tétlenkedik, ha minden jól megy, az első négykerék-hajtású újdonság, a Panda 4x4, már jövőre bemutatkozhat. Ez a modell persze aligha nevezhető valódi terepjárónak, ám 2005-ben jön a Suzuki magyarországi gyárából származó nagyobb szabadidő-jármű, amely állítólag a Suzuki Vitara következő generációjának műszaki alapjaira épül. 2006-ban érkezik az Alfa Romeo terepjárója, amelyet a hírek szerint Európában és Amerikában is forgalmaznak majd, és végül 2007-re várható egy nagyobb, Fiat vagy Lancia néven bemutatkozó szabadidő-autó, amely teljessé teszi a palettát.

Ezen kívül még két svéd cégről, a Volvóról és a Saabról hallottunk olyat, hogy az évtized közepén új terepjáróval jelentkezik. A Volvo az XC90 és XC70 révén már belegázolt a kategória sűrűjébe, de ezek a modellek inkább az amerikai vásárlók igényeit figyelembe véve készültek, míg az S40/V50 2006 körül érkező terepjáró változata kisebb méretei miatt jobban passzol majd az európai vásárlók igényeihez. A Saab viszont egyelőre még nem próbált szerencsét a terepjárók piacán. Az első próbálkozás valószínűleg egy Amerikában forgalmazott, GM alapokra épülő nagy terepjáró lesz, amely más piacokra valószínűleg el sem jut soha, de 2007 környékén várható egy kisebb modell is, amely a legújabb 9 3-asból ismert GM Epsilon platformra épülhet.

A felsorolásban szereplő gyártók mellett valószínűleg más cégek is foglalkoznak egy-egy terepjáró modell megépítésének gondolatával. A statisztikák szerint a kisebb terepjárók kategóriája egyre népszerűbb Európában, és a növekvő igényt elsősorban japán gyártók - így a Toyota, a Honda és a Suzuki - elégítik ki, és ezt a helyi gyártók bizony nem nézik jó szemmel.