A Mercedes-Benz USA ma hivatalosan is bejelentette, hogy a 2004
januári Detroit Motor Shown bemutatják a Vision Grand Sport Tourer,
avagy a pletykák szerint az új R-osztály második generációs
koncepció-változatát.
Az első változatot még 2002-ben készítették, az akkori tervek
szerint 2004 őszén indult volna az újonnan kifejlesztett padlólemezre
épített autó gyártása. A most bemutatásra kerülő második változat a
hírek szerint már elég közel van ahhoz, amit - a mostani állás szerint
- 2005-től fognak gyártani R-osztály néven az amerikai Tuscaloosaban
található gyárban, ahol eddig kizárólag M-osztályos terepjárókat
készítettek.
A gyártósor továbbfejlesztésének költségei körülbelül 600 millió
dollárra rúgnak. A GST II hajtás szempontjából egy merőben új dologgal
szolgál az amerikai piacnak, mivel
az autót dízel-elektromos hibrid motor hajtja, hétsebességes
automataváltón keresztül. A hibridhajtás a Mercedes S-osztályában
is megtalálható dízel négyliteres V8-asából és egy 50 kW-os
elektromotorból áll, 313 lóerővel és 841 Nm maximális
forgatónyomatékkal, a váltó pedig ugyanaz, ami már hosszabb ideje
megtalálható az E, S, CL és SL-osztályos Mercikben. A Mercedes szerint
a motor 20 %-kal kevesebbet fogyaszt, mint egy hagyományos dízel.
Az eredeti GST-ben még 5,5 literes benzines V8-as és ötsebességes
automata volt, ehhez képest hatalmas előrelépés a különleges
hibridmotor alkalmazása. Ezt leszámítva inkább egyszerűsödött,
racionalizálódott a GST II elődjéhez képest, eltűnt a fordítva nyíló
hátsó ajtó, de helyére került az eddig nem létező B-oszlop, és a 22-es
helyett 21-es felnik vannak a kerékjáratokban.
Szerencsére megmaradt a nyitható panorámatető és az első és
második üléssor fejtámláiba épített monitorok. A hatszemélyes autóban
három üléssorban helyezkedik el két-két ülés, és ez a megoldás minden
bizonnyal sokkal kényelmesebb, mintha a szokványos pados konstrukciót
alkalmazták volna.
