Saturn Curve: az arculatteremtő?

2004.01.12. 11:45

A GM legfiatalabb márkáját eddig precízen jellemezte egyetlen szó: unalmas. A Curve nevű sportkocsival azonban - legalábbis a GM vezetésének reményei szerint - mindez megváltozik, és sikerül életet lehelni a fiataloknak szánt márkanévbe.

A Curve voltaképp egy véletlennek köszönheti, hogy létrejött: a GM fő modellstratégája, Bob Lutz a Pontiac Solstice és az új Kappa platform kifejlesztéséért a pénzügyi osztállyal vívott harcában kénytelen volt bebizonyítani, hogy egy kompakt sportautó is lehet kifizetődő vállalkozás, ezért hamar létre kellett hozni néhány másik Kappa alapú modellt is. A Saturnnak viszont épp az volt a legégetőbb - komoly veszteségekkel járó - problémája, hogy fennállása óta nem volt képes felmutatni egyetlen izgalmas autót sem. A Saturn Curve viszont megoldást jelenthet mindkét problémára.

Az autó tervezői láthatóan arra törekedtek, hogy a Saturn márka fontosabb stílusjegyeit felhasználva alkossanak egy dinamikus sportkupét. Mivel márkajellegzetességből kevés van - talán az egyetlen ilyennek a szokatlanul széles, csaknem az autó középvonaláig behúzódó lámpatestek tekinthetők - a dizájnerek viszonylag szabadon garázdálkodhattak. A végeredmény érdekes módon ötvözi a sportautós arányokat és azt a sima eleganciát, amely a megboldogult Oldsmobile márka utolsó típusait jellemezte. A típus jellegzetessége az alacsony, sáv-szerűen egybefüggő ablakfelület, az óriási kerekeket körbevevő hangsúlyos sárvédő-ívek, valamint a keskeny hűtőrács és az alsó légbeömlők, amelyek láttán biztosra vehetjük, hogy a tervezők láttak már néhány Alfa Romeo modellt. Az összhatásra az itáliai márkát idéző vonások ellenére is a steril szó illik a legjobban, és ezt valószínűleg érezték is a belső tér megalkotói, ezért az alapvetően szintén egyszerű vonalakkal megrajzolt belső meleg barna színekben pompázik, a kárpitokat pedig bőrből készítették.

A lemezek alatt ugyanaz a vázszerkezet rejtőzik, amelyet a Pontiac Solstice révén már bemutattunk, így természetes, hogy a Curve is orrmotoros és hátsókerék-hajtású. A Detroitban kiállított prototípusban az Opel modelljeiből is ismert 2,2 literes Ecotec motor mechanikus kompresszorral felszerelt 200 lóerős változatát találjuk, amelyhez egy ötsebességes Getrag gyártmányú váltó csatlakozik.

Azt egyelőre nem tudjuk, hogy a detroiti közönség hogyan reagált a Curve modellre, de a GM felmérései valószínűleg pozitív eredményeket mutatnak, mivel Bob Lutz már a kiállítás első hetében tényként közölte, hogy az autó gyártásba kerül a közeli jövőben. A Curve mellett hamarosan más modellekkel is bővítik a cég kínálatát, ettől remélve, hogy a sokak szerint halva született Saturn márkába végre életet lehelhetek.