Tovább nőttek a dízel-eladások Európában

2004.01.22. 15:34

A felmérések szerint 2003-ban 44 %-ra nőtt a dízelmotoros újautók részaránya, ami a tavalyelőtti 40%-os mértéket figyelembe véve a gyors térnyerés folytatódását jelenti. Az évek óta tartó tendencia egyre közelebb hozza azt az időt, amikor az európai újautó-eladások többségét a dízelek teszik majd ki, teljesen háttérbe szorítva az egykor egyeduralkodó benzines modelleket.

A folyamat számos ok együtthatásának eredménye: az utóbbi időszak viszonylag magas kőolaj-árai, a dízel-befecskendező rendszerek gyors fejlődése, a dízelmotorok korábban elképzelhetetlennek hitt dinamikája, tiszta üzeme és csekély fogyasztása, valamint a gázolaj benzinhez viszonyítva alacsony ára együtt vezetett el idáig. Ráadásul az autógyártók is felismerték a lehetőséget, így a dízelmotorok egyre több kategóriában jelennek meg, még olyan sportosabb modellekben is, ahol korábban elképzelhetetlen lett volna egy ilyen megoldás. Az pedig, hogy ezek a motorok egyre nagyobb számban készülhetnek, az árukat is olyan szintre csökkentette, hogy bonyolultabb felépítésük ellenére lassan alig jelent többletköltséget a gyártók számára a beépítésük egy-egy hasonló teljesítményű benzinmotorral szemben.

A dízelmotoros modellek térhódításával kapcsolatban a legtöbb szakértő egyelőre csak annyit vesz biztosra, hogy hamarosan elérik a benzinmotoros modellek népszerűségét, de egyes bátrabb elemzők azt sem tartják kizártnak, hogy néhány éven belül helyet cserél a két motortípus, és lassanként a benzines modellek számítanak majd ritkább jelenségnek.