Jön a ronda autók kora Európában?

2004.02.16. 11:50

Az EU új gyalogos-védelmi szabályai az autók orrának drasztikus átalakulását vonhatják maguk után. Nyugat-Európában a halálos balesetek mintegy 30 %-a gyalogosgázolás, így az Európai Unió döntéshozói elfogadták azt az új szabályt, amely szerint 2005 októberétől csak a gázolás esetén a gyalogosok számára is megfelelő túlélési esélyt biztosító autókra kaphatnak típusvizsgát a gyártók. A szakemberek szerint ez annyit jelent, hogy az orrmotoros autók motorháztetejét átlagosan 70 mm-el kell feljebb emelni, hogy az autó elejére csapódó gyalogos számára megfelelő deformációs zónát alakítsanak ki. De az újabb modellek eleje nem csak magasabb, hanem sok esetben hosszabb is kell legyen: az autó elején is legalább 150 mm-es, viszonylag puha zónát kell kialakítani. Egyesek szerint mindez azzal járhat, hogy az Európába szánt járművek aránytalanul magas orr-részt kaphatnak, ami elsősorban a sportkocsikat érintheti hátrányosan. A dolog valószínűleg hasonlít majd az Amerikában az 1980-as éveke elején uralkodó állapotokra: ott az új balesetbiztonsági szabályok miatt egy darabig számos, ormótlan műanyagidomokkal felszerelt autót lehetett látni, de néhány éven belül megszülettek a megfelelő új technikák és formatervezési ötletek, amelyekkel egyszerre biztonságossá és vonzóvá lehetett tenni az autókat. Az új technológiák már készen állnak, de egyelőre túl drágák: a felpattanó motorháztető , a külső légzsákok és az új szerkezetű energiaelnyelő motorháztetők már működnek a gyártók tesztlaborjaiban, de a sorozatgyártás egyelőre várat magára. Az első fecske állítólag a Jaguar XK8 típus 2005-ben megjelenő utódja lesz, amelyet Európában épp azért forgalmaznak majd felpattanó motorháztetővel, hogy ne kényszerüljenek kompromisszumokra az orr kecses formájával kapcsolatban.