BMW: visszatér a turbó?

2004.03.23. 15:15

Az elmúlt 18 évben a BMW csak dízelmotorokon alkalmazott turbófeltöltőt, pedig valaha a benzines turbómotorok első alkalmazói közé tartozott. A gyártótól kiszivárgott információk szerint hamarosan újra megjelenhetnek a turbós BMW benzinmotorok, bár nem a legerősebb modellekbe szánják ezeket. A cél állítólag az, hogy kitöltsék az űrt a normál szériamodellek és az egyes típusok M változatai közt.

Az ötös sorozat legerősebb változata például 333 lóerős, míg az egyelőre csak tanulmányautóként bemutatott M5-ös V10-es motorjának teljesítménye eléri az 500 lóerőt. Állítólag ennek a 167 lóerőnyi teljesítménylépcsőnek a kitöltésére már készül egy alacsony nyomású turbóval lélegeztetett V8-as motor, amely úgy 430-440 lóerős lesz. Ugyanígy a következő M3-as is az eddiginél jóval erősebb, kb. 400 lóerős V8-as motort kap majd, míg a többi 3-ast csak hathengeres motorokkal szerelik fel, de ez utóbbiak között állítólag lesz egy kb. 330 lóerős turbómotor. Persze mindez egyelőre csak pletyka, hiszen a BMW-től még senki nem erősítette meg, de nem lepődnénk meg ha igaznak bizonyulna: az utóbbi néhány évben a turbófeltöltős benzinmotorok újra terjedésnek indultak, hála az elmúlt évtizedek újításainak, amelyek révén kiküszöbölhetővé váltak a megoldás legfontosabb hátrányai.

A BMW első turbófeltöltéses szériamodelljét még 1973-ban jelentették meg: a 2002 Turbo típus kétliteres motorja 170 lóerős volt. A cég 1980-ban még egyszer alkalmazta ezt a megoldást: a 745i típus hathengeres 3,5 literes motorját egy turbófeltöltővel izmosították 252 lóerősre. Később azonban inkább a négyszelepes technika és a változó szelepvezérlés alkalmazásával, valamint a motorok hengerűrtartalmának növelésével oldották meg a teljesítmény emelését a BMW mérnökei.