Regisztráció: kinek jó az új adótábla?

2004.03.26. 14:03

Egymásnak feszülő lobbik, éhes költségvetés, és mindez most kedvenc használati tárgyunk, az autó körül kavarog. A hétfőn a parlament új regisztrációs adótáblát fogadott el a május elsejét követő időszakra, amely bonyolultabb és a legtöbb esetben súlyosabb összegeket tartalmaz, mint jelenleg hatályos elődje.

 
  Hatályos Hatályos Elfogadott Elfogadott
  Euro3 Euro2 Euro3 Euro2
1.1 benzin-1.3 dízel 90 200 120 180
1.1-1.4B és 1.3-1.5D 90 200 180 270
1.4-1.6B és 1.5-1.7D 150 400 240 360
1.6-1.8B és 1.7-2.0D 150 400 390 585
1.8-2.0B és 2.0-2.5D 640 1600 540 810
2.0-2.5B és 2.5-3.0D 640 1600 780 1170
2.5-3.0B és 3.0-3.5D 640 1600 1200 1800
3.0 B és 3.5D felett 640 1600 1800 2700
Egyéb szgk. 90 90 108 108
Muzeális szgk. - 200 - 240

A táblázatban felüntetett értékek ezer forintban értendők

Az új táblázat megszületését szinte mindenki támogatta, volt négypárti megegyezés és új megoldásért lobbiztak a használtautó-kereskedők valamint az újautó-kereskedők is, de az egymásnak feszülő érdekek meglehetősen kétes értékű eredményt hoztak. A táblázat alakításában alapvetően három erő vett részt: a minél nagyobb bevételt remélő pénzügyi kormányzat, a használtautó-kereskedők érdekképviseleti szervei, amelyek az értékarányos adófizetés elve mellett törtek lándzsát, és az újautó-kereskedelem képviselői, akik - nyilvánvaló üzleti érdekből - minden eszközzel igyekeznek megakadályozni a használtautó-behozatalt, különös tekintettel a feltűnően olcsó típusokra.

Az rögtön látható, hogy az adótételek a legtöbb esetben növekedtek, méghozzá elsősorban azokban a kategóriákban, amelyek iránt a legnagyobb a kereslet. A tisztább, EU3-as szabványú vagy annál jobb motorral rendelkező autók esetében - ezek az újabb használt vagy teljesen új autók - csak az 1,8 és 2 liter közti hengerűrtartalmú típusok adója csökkent, és ez is inkább csak azért, mert a jelenlegi szabályozásban ezt a kategóriát meglepően nagy adóterhek sújtják. Érdekes, hogy a leginkább csak használtautóként behozható EU2-es vagy annál rosszabb besorolású modellek esetében viszont több kategória (0-1,1 liter, 1,4-1,6 liter, 1,8-2 liter, 2-2,5 liter) adótétele alacsonyabb lett, annak ellenére, hogy itt a regisztrációs adóra kivetett ÁFA is megszűnik az állam számára mint bevétel.

Ennek ellenére pillanatnyilag úgy látszik, senki sem járt igazán jól az új adótáblával: az újautó-kereskedőket szinte minden esetben nagyobb terhek sújtják, azaz május elsejével sokan kénytelenek lesznek árat emelni, főképp a kisebb típusoknál, ami hosszabb távon az eladási számok csökkenéséhez vezethet. A használt autókat importáló cégeknek nem sikerült elérniük, hogy a szabályozásba valamilyen formában bekerüljön az értékarányosság, azaz egy környezetvédelmi kategórián belül minden autót ugyanakkora adó sújt. Ez főleg a régebbi, és éppen ezért olcsóbb modellek behozatalát érinti, azaz azokat a járműveket, amelyekből talán a legtöbb fogyott a használtautó-piacon. Gondolhatnánk, hogy a harmadik fél, az államkincstár jól járt, hiszen nagyobb adótételeket szedhet be, de ez sem ilyen egyrételmű: az autóbehozatal csökkenésével a nagyobb terhek ellenére is csökkenhet az összes adóbevétel, nem is beszélve a dolog egyéb következményeiről - a munkanélkülivé váló autókereskedőkről és a már az országban levő használatutó-park átlagéletkorának további növekedéséről.

A játszma azonban még nem ért véget: május elsejéig még több mint egy hónap van hátra, sőt, a használtautó-kereskedők az EU-csatlakozás utáni időszakra is kilátásba helyeztek néhány jogi lépést, amely változtathat a dolgok kimenetelén.