JOSS: Lamborghini-rivális Ausztráliából

2004.03.30. 15:59

Új szupersportkocsit mutattak be nemrég az ötödik kontinensen, amely elvben akár a legnevesebb olasz és brit márkák modelljeinek is méltó ellenfele lehetne. A JOSS projekt mögött egy 33 éves mérnök, bizonyos Matt Thomas áll, aki régebben a Stewart F1-es csapat (ma Jaguar) aerodinamikai részlegénél dolgozott. A mérnöki hozzáállás jól látható az autón: a forma láthatóan áramvonalas, akár még szépnek is mondható, de jellegzetesnek aligha. Az autó érdekes részletei, még az aerodinamikai finomságok is láthatatlanok maradnak, legfeljebb az tűnhet fel, hogy hiányoznak a hasonló típusokon oly gyakran látható spoilerek. Thomas ugyanis olyan fenéklemezt tervezett a JOSS számára, amely diffúzoros kialakítása révén szinte odaszívja az autót az úthoz szükségtelenné téve ezzel a szárnyakat. Az autó karosszériája és vázszerkezete legnagyobb részt szálerősítésű műanyagból készült, bár egyes helyeken alumíniumot és méhsejt-szerkezetű acélt is alkalmaztak. Az összességében 940 kg tömegű autót egy speciálisan a JOSS projekt számára kifejlesztett 6,8 literes V8-as motor hajtja. Az amerikai stílusú nyolchengeres 480 lóerőnyi maximális teljesítményét mindössze 5750-es percenkénti főtengely-fordulaton adja le, 650 Nm-es csúcsnyomatéka pedig már 2800-as percenkénti fordulatszámon rendelkezésre áll. A JOSS egyelőre csak prototípus, mivel a gyártás megkezdéséhez egyelőre nincs meg a pénz, de Matt Thomas eltökéltnek látszik: az autó bemutatásakor úgy nyilatkozott, hogy a sorozatgyártást előbb vagy utóbb mindenképp megindítják, akár jelentkezik újabb befektető akár nem.