Még 2010 előtt megindulhat az autóexport Kínából

2004.04.02. 12:59

Hamarosan valóra válhat sokak félelme: az autókon is elszaporodhat a Made in China felirat. A Népi Kínában jelenleg évi 4,5 millió autó készül, ami az elemzők szerint csaknem megegyezik az egyelőre fejlődésben levő piac befogadóképességével. Ha pedig megindul a túltermelés, akkor elkerülhetetlenné válik az export. A kínai gyártás legnagyobb vonzereje a páratlanul alacsony munkabér-költség, amely kétségtelenül vonzó lehetőség az autógyártók számára is.

A GM már most Kínából szállít hathengeres motorokat egyes amerikai típusaihoz, és ez annak ellenére sem jelent komoly veszteséget, hogy a kínai gyártási folyamat a szállítással és az alkatrészek beszerzésével együtt drágább mint ha ugyanezek a motorok például Észak-Amerikában készülnének: a kínai motor 3397 dollárba kerül, az amerikai pedig 2450 dollárba, viszont a munkaerő költsége Kínában 217 dollár, bárhol másutt pedig 1095 dollár lenne. A különbség mindössze 69 dollár az amerikai gyártás javára, ám így a GM a kínai üzemben is fenntarthatja a tömeggyártást, ami megér ennyi veszteséget.

Egyes elemzők szerint 2009-ben már elérhet a kínai gyártás arra a szintre, ahol jóval olcsóbb lesz egy autó előállítása és exportja, mint ha az adott terméket mondjuk Észak-Amerikában készítenék el. Az amerikai gyártók ennek ellenére valószínűleg az Egyesült Államokban tartják a gyártásuk zömét a szakszervezetek várható reakciói miatt, de a távol-keleti - japán és dél-koreai - autógyártókat semmi nem akadályozná abban, hogy az autóik nagy részét a Kínai Népköztársaságban állítsák elő, és innen szállítsák a világ minden tájára. Az európai piac egyelőre védett helyzetben van, hiszen az EU szabályai előnyben részesítik a helyben előállított termékeket.