Itt az új Jeep Grand Cherokee

2004.04.07. 15:32

Az amerikai luxusterepjáró agresszívebb külsejű és kifinomultabb mint valaha. Az előző Grand Cherokee határozottan békés, már-már polgári módon szép autó volt a Hummerek, de még a Jeep Cherokee mellett is. A terepjárók egyre csak dagadó tengerében a születése idején még különlegesnek számító modell felett lassan összecsaptak a hullámok, a váltás igencsak esedékes volt.

Az új Grand Cherokee tervezésekor vélhetőleg két fontos szempontot is kaptak a Jeep formatervezői: az autó legyen azonnal felismerhető, de sokkal agresszívebb mint az elődmodell. Ha valóban ezek voltak a tervezés legfontosabb sarokpontjai, akkor bizony sikerrel járt a Jeep gárdája. A Nagy Csirke jellegzetes, szögletes sárvédőíveit óriásira dagasztották, a hűtőmaszkon minden eddiginél nagyobb méretben jelenik meg a hét függőleges nyílás, de az összhatáshoz nagyban hozzájárulnak a négy különálló lámpát imitáló integrált fényszóróegységek és a feltűnően vaskos ablakkeretek is. Az új Grand Cherokee - a szerző magánvéleménye szerint - újra az egyik legférfiasabb modell az amerikai, európai és japán terepjárók között, és így még az is megbocsátható, hogy teljesen elmúlt belőle az elődmodell harmonikus arányossága.

Mindehhez természetesen megújult műszaki tartalom tartozik. A négykerék-hajtás rögtön háromféle is lehet az új Grand Cherokeeban: a legegyszerűbb a Quadra-Trac I, ebben nincsen terepfelező, a második fokozat a felezővel készülő Quadra-Trac II, igazi kemény terepre pedig a Quadra-Drive II rendszer való elektromosan vezérelt önzárási fokú differenciálműveivel és felező fokozatával. A motorválaszték változásai előre láthatóak voltak, mivel a Chrysler az elmúlt évben látványos szabványosításba kezdett ezen a téren. A korábbi, kizárólag a Jeepnél használt négyliteres, soros hathengeres helyét egy 3,7 literes V6-os váltja le, 210 lóerős teljesítménnyel. A középső lépcsőfok az előző Grand Cherokee csúcsmotorja, egy 230 lóerős 4,7 literes V8-as, míg a csúcsmodellbe a Chrysler Hemi V8 fantázianevű 5,7 literes 345 lovas erőgépe kerül. Ez utóbbi motorban - meglepetésre - az MDS fedőnevű hengerdeaktiválási technológiával is találkozhatunk, amely mintegy 20%-kal csökkenti az autó fogyasztását. További újdonság az új futómű, amely hátul öt lengőkaros felépítésű, így igen kényelmes épített utakon is, és rendelésre aktív lengéscsillapítókkal is szállítják, amelyek hatékonyan akadályozzák meg a magas karosszéria erős dőlését akár nagyobb sebességű kanyarokban is.

Hogy kerek legyen a csomag, a tervezők az elődmodelléhez hasonlóan igen kényelmes és tágas belső teret alkottak, amely amellett, hogy a legjobb anyagokkal borítva is megrendelhető és a korábbinál jobban variálható, minden ma létező extrával felszerelhető. Természetesen van műholdas navigációs rendszer, beépített kommunikációs egység, a hátsó utasoknak DVD, minőségi hangrendszer, parkolást segítő radarrendszer és még egy csomó minden egyéb, amit itt hely hiányában nem sorolunk fel.

Az új Grand Cherokee Észak-Amerikában 2004 végétől lesz kapható, Európában azonban tovább kell várniuk azoknak, akik erre a modellre pályáznak: a Magna Steyr osztrák üzemében ugyanis csak 2005 tavaszán kezdődik meg a termelés.