Jaguar XJ hosszabb tengelytávval

2004.04.08. 11:44

New Yorkban mutatták be a luxusmodell tágasabb változatát. Az XJ Long Wheelbase - vagy röviden XJ LWB - elnevezésű Jaguar a tervezők szerint nem egyszerűen az XJ megtoldott változata: igyekeztek úgy átdolgozni az alapmodellt, hogy az minél jobban megfeleljen az új szerepkörnek. Az XJ LWB fontosabb újdonságait a B és a C oszlop közt találjuk: ez a rész - a hátsó ajtókkal együtt - 125 mm-el hosszabb mint az alapváltozat esetében, a tetővonal hátsó része pedig 7 mm-el magasabban húzódik, nagyobb fejteret biztosítva a hátsó utasoknak. A változtatások legfontosabb eredménye, hogy a hátsó lábtér 999 mm-esre nőtt, fejedelmi kényelmet biztosítva a legújabb Jaguar utasainak.

Emellett természetesen az autó új felszerelési tárgyai is a hátsó utasok kényelmét szolgálják. A megrendelő eleve négyféle ülés-konfiguráció közül választhat, van fix és állítható háromszemélyes üléspad, valamint fix és külön-külön állítható ülések két személy számára. Ez utóbbiak közt egy tágas doboz található. Emellett az új első ülések támlájában is kialakítottak két nagy zárható rekeszt, amelyekben könnyedén elhelyezhető egy-egy átlagos hordozható számítógép. A további lehetőségek közt szerepel a hangparancsokkal vezérelhető négyzónás klímaberendezés, az első fejtámlákba épített monitorok DVD-lejátszóval, a különálló hátsó hangrendszer amely MP3 állományok lejátszására is képes, a konferenciahívások lebonyolítását is lehetővé tevő kommunikációs rendszer, és így tovább. Az autó belsejének hangulatát természetesen a legjobb minőségű bőr és fa burkolatok határozzák meg.

Az autó műszaki téren alapvetően azonos a rövidebb XJ-vel, de azért akad néhány különbség is. Az LWB-t háromféle V8-as motorral készítik - 3,5 literes 262 lóerős, 4,2 literes 300 lóerős és 4,2 literes kompresszoros 400 lóerős - amelyek mindegyikéhez a ZF hatsebességes automataváltója jár. A tengelytáv-változás miatt a kormányszerkezeten is változtattak annak érdekében, hogy a fordulókör ne nőjön meg nagyon: végeredményben mindössze 34 cm-rel kell több hely az XJ LWB-nek a megforduláshoz, mint az alapváltozatnak. Az autó menetteljesítményei viszont szinte változatlanok maradtak az azonosan motorizált alapmodellekhez képest, mivel az alumínium vázszerkezetnek köszönhetően az LWB mindössze 24 kg-mal lett nehezebb.

A Jaguar becslései szerint a hosszabbik XJ elsősorban Észak-Amerikában számíthat nagy érdeklődésre, épp ezért a gyártás mintegy 80%-át az Egyesült Államokba és Kanadába szállítják. Az XJ LWB első szériapéldányai Európában várhatóan az ősz folyamán jutnak el leendő gazdáikhoz.