Új motortípus: a kétütemű négyütemű

2004.04.13. 18:20

A brit motorspecialista, a Ricardo a Forddal és több független fejlesztőcéggel kezdte meg egy új motortípus kifejlesztését. Az újszerű ötlet szerint a motor egyaránt működne hagyományos négyüteműként és feltöltött, szelepes kétüteműként, kihasználva a kétüteműek alacsony fordulatszámnál mutatkozó előnyeit. (Szelepes, feltöltős kétüteműek elsősorban nagyobb méretben terjedtek el, munkagépekben, hajókban és stabilmotorként alkalmazzák az ilyen motorokat.) Az eddigi kutatási eredmények és szimulációk szerint ez a megoldás nagyon ígéretes, mivel kompakt felépítést, alacsony fogyasztást és károsanyag-kibocsátást, valamint alacsony fordulatszám mellett igen nagy nyomatékot eredményez. A kísérletek szerint egy 1 literes ütem-átkapcsolásos benzinmotor minden paraméterében megfelel egy hagyományos 1,8 literes négyhengeresnek, viszont a kb. 3000-es fordulatszámig mintegy másfélszer akkora forgatónyomatékot produkál mint hagyományos társa. A megoldás persze még kísérleti stádiumban van, és számos részletében továbbfejlesztést igényel, de a fejlesztők szerint egy-két éven belül egy működő prototípuson mutathatják be a szerkezet előnyeit. Az egyetlen kérdés ezek után, hogy az új motorfajta elég egyszerű felépítésű lehet-e ahhoz, hogy a gyártók ráharapjanak.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.