Hibrid autó: a tűzoltók rémálma?

2004.05.11. 13:53

Eddig elsősorban a hibrid hajtás előnyeiről hallhattunk, azonban valaki rátalált egy buktatóra is. A jelenlegi hibrid hajtású autók kivétel nélkül olyan hajtáslánccal készülnek, amelyben a belsőégésű motort egy nagyfeszültségű elektromos rendszer egészíti ki.

Ez önmagában még nem lenne baj, hiszen a gyártók kínosan ügyelnek arra, hogy a magasfeszültség jelenléte önmagában még véletlenül se okozzon bajt, de felvetődött a kérdés, hogy mi történhet egy baleset alkalmával. Az még hagyján, hogy megsérülhet az akkumulátor, vagy egy zárlat tüzet okozhat, ilyesmi a mai autókkal is megeshet, de mi van akkor, ha már oltani kell az autókat és menteni az utasokat? Egyesek attól tartanak, hogy az autó utasait és a tűzoltókat is áramütés érheti, ha egy ilyen autót a hagyományos úton, vízzel próbálnak meg eloltani, és az is hasonló veszélyekkel jár, ha valaki megfelelő szigetelőruházat nélkül akár csak hozzáér a sérült autóhoz.

A hibrid hajtás úttörője, a Toyota persze azonnal reagált az amerikai lapokban közölt írásokra, hangsúlyozva, hogy a hibrid hajtású modelljeik kialakításakor igyekeztek maximális mértékben figyelembe venni a biztonsági szempontokat. Így a Prius mindkét generációjában olyan fedélzeti számítógép van, amely hibát észlelve azonnal lekapcsolja a nagyfeszültségű rendszereket, az akkumulátorokat pedig megfelelő védelmet nyújtó burkolattal látták el. Az autógyártó szerint ennek köszönhető, hogy a típusok eddigi pályafutása alatt egyszer sem okoztak balesetet az elektromos rendszerek.

A hibrid hajtás - és a hasonló nagyfeszültségű alrendszereket tartalmazó üzemanyagcellás hajtás - elterjedésével azonban számítani lehet olyan balesetekre, ahol minden óvintézkedés ellenére megtörténik a baj, így a későbbiekben az autógyártóknak, a mentést végző szerveknek és az ilyen autók leendő tulajdonosainak is érdemes felkészülniük minden eshetőségre.