Mitsubishi Motors: az utolsó esély

2004.05.24. 12:11

Múlt pénteken tisztázódtak a Mitsubishi tervei: kinevezték az új elnök-vezérigazgatót, aki szomorú kötelességként ismertette a cég tavalyi eredményeit, majd felvázolta a következő két év terveit. Az új seprű Yoichiro Okazaki, aki hat új embert hozott magával a vezetésbe, akik közt meglepetésre a DaimlerChrysler menedzsment egyik tagja, Eckhard Cordes is helyet kapott, igaz, leginkább megfigyelői szerepben.

A tavalyi eredményekről az előrejelzések és a negyedéves összesítések alapján eddig is sejthető volt, hogy siralmasak, és tényleg: a forgalom 8%-kal esett vissza, és a 2002/2003-as év 43,9 milliárd jenes nyeresége helyett a 2003/2004-es üzleti évet 215,4 milliárd jenes, azaz átszámítva 1,7 milliárd eurós veszteséggel zárta a Mitsubishi Motors (MMC). A cég legfontosabb piacán, az észak-amerikai régióban az eladások is csökkentek, ami az ottani hitelpolitika megváltoztatásának is köszönhető: a tavalyelőtti 343 ezer helyett így mindössze 273 ezer Mitsubishi talált gazdára. Ugyanakkor bíztató, hogy a többi kulcspiacon ha kevéssel is, de nőttek az eladások. Európában 200 ezer helyett 214 ezer autót adtak el, Japánban 354 ezer helyett 359 ezret, Kínában pedig 91 ezer helyett 151 ezret. A többi ázsiai piacon 681 ezer autót adtak el, ami mindössze ezerrel több mint az egy évvel korábbi eredmény. Összességében 1,53 millió Mitsubishi fogyott, ötvenezerrel kevesebb mint a 2002/2003-as üzleti évben.

Okazaki úr mondandójának középpontjában azonban nem a múlt, hanem a jövő állt. Az új vezérigazgató beszéde elején tanubizonyságot adott tisztánlátásáról: "A tervünk a Mitsubishi utolsó esélye, hogy autógyártóként fennmaradjon. Azon kell dolgoznunk, hogy visszatereljük vállalatunkat a gyarapodás felé vezető útra". Optimizmusra persze nincs is oka az új vezérigazgatónak, hiszen az előrejelzések szerint még az idei évben is az eladások visszaesésére és a veszteség további - nagyrészt az átszervezésekből adódó - növekedésére számíthatnak. Ugyanakkor úgy tűnik, a sebtében kinevezett vezetésnek sikerült összeszednie azt az összeget, amiből a következő két évben biztosíthatják az MMC működését, és amelynek segítségével elegendő mozgásteret nyernek az újabb átszervezésekhez. Összesen 450 milliárd jen (napi árfolyamon számolva kb. 3,3 milliárd euró) jött össze, részben a jelenlegi részvényesektől és partnerektől, részben külső forrásokból. 270 milliárdot adnak a Mitsubishi vállalatok, 10 milliárd az MMC kínai partnerétől, a China Motor Companytól érkezik, 70 milliárd jen értékben vásárol részvényeket a Phoenix Capital nevű csoport, 100 milliárdot pedig a J. P. Morgan Securities fektet a cégbe. A teljes összegből 130 milliárd megy majd hitelkiegyenlítésre, így az átszervezésekre, a modellfejlesztésre és a többi kiadásra 320 milliárdot költhetnek, de ennek egy része a takarékossági intézkedések nyomán gyorsan megtérül. A pénz legnagyobb része már júniusban az MMC bankszámlájára vándorol, a Phoenix és a J. P. Morgan befektetései azonban csak később érkeznek meg, miután jóváhagyták az új részvényesek belépését a cégbe.

Az MMC megmentésének terve a tőkeemelés mellett több kézzelfogható lépésre épül: a legfontosabb, hogy megszabadulnak a felesleges terhektől: a meglevő három japán gyár közül az egyiket bezárják, és az összes termelést a maradék kettőbe telepítik. Mintegy 30%-kal csökkentik Japánban az irodai alkalmazottaik számát, és bezárják a Mitsubishi motorgyárát Ausztráliában. Emellett csökkentik az alapanyag-költségeket és a beszerzési költségeket. Legalább ugyanilyen fontos lépés azonban az új modellek bemutatása: 2004 és 2007 között Japánban 16, Európában 10, Észak-Amerikában 7, Kínában 11 új típust terveznek bemutatni, méghozzá nagyrészt a korábbi tervek szerint, azaz folytatódik a szoros műszaki együttműködés a DaimlerChryslerrel. Az új modelleknél már minden kategóriában a közösen kifejlesztett platformokat használják majd, így a soron következő kompakt és középkategóriás Mitsubishik is az új padlólemezekre épülhetnek, akárcsak a Chrysler hasonló méretű típusai. Az eredmény - ha minden a tervek szerint halad - az MMC által felhasznált padlólemezek számának csökkenése lesz a jelenlegi 17-ről 6-ra.

Ha minden Okazaki úr tervei szerint alakul, akkor a Mitsubishi Motors mához két évre újra nyereséges cég lehet, és folytathatja 1917 óta tartó pályafutását. Ha azonban nem, az a véget jelentheti a legrégebbi japán autógyártó számára.