Bemutatkozik a Dacia Logan

2004.06.02. 15:55

Az X90 világautó-projekt első terméke egy kompakt limuzin, amelyet Dacia illetve Renault Logan néven kezdenek majd árusítani a világ különböző tájain. Az első 5000 eurós autó a képek és az adatok alapján kellemes csalódás. A 4,25 méter hosszú, 1,735 méter széles és 1,525 méteres magas Logan egyáltalán nem tűnik kicsinek, a Renault állítása szerint akár öt 190 cm magasságú felnőtt is kényelmesen utazhat benne. A csomagtér 510 literes, akárcsak a Renault Thaliáé, így nem csak a kisautó-kategóriában nevezhető tágasnak.

Korábban sokan azt gondolták, hogy a Logan olcsó változatai nyilván gyenge motorral készülnek majd. Ez sem igaz, a motorválaszték egy 1,4 literes, 75 lóerős benzinessel indul, ami jó átlagos dinamikához segíti a könnyű, üresen mindössze 975 kilogramm tömegű négyajtós járművet: az alapmodell 13 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra, a csúcssebessége pedig 162 km/h. Akinek ez nem lenne elég, az a Renault 1,6 literes, nyolcszelepes, 90 lóerős motorjával (175 km/h, 0-100 km/h 11,5 s) is megvásárolhatja majd a Logant, 2005-re pedig két újabb motort ígérnek: egy 1,5 literes, 65 lóerős turbódízelt és az 1,6 literes, négyhengeres, 16 szelepes, 107 lovas változatát. Mondanunk sem kell, az összes motor teljesíti az EU4 károsanyag-kibocsátási normarendszer összes feltételét, hiszen a típust az Európai Unió számos - kevésbé gazdag - országában is forgalmazzák majd.

Akkor az olcsó Logan ronda volna? Ezt persze döntse el mindenki maga, de a fényképek alapján ez sem jelenthető ki egyértelműen. A Thalia púpos formája mindenesetre a múlté, az autó formája inkább a Dacia Solenza formavilágát idézi, mivel jóval szögletesebb az összes jelenlegi Renault modellénél. Az persze nyilvánvaló, hogy az 5000 eurós alapmodell nem lesz igazán gazdagon felszerelve, de az összes modellváltozatba elektronikus fékerőelosztó és Bosch ABS kerül majd, ami legalábbis szokatlan.

A spórolás tehát nemigen érinti az autó használati értékét, és úgy tűnik, a biztonságát sem. Egyes megoldások persze régimódiak: hátul dobfékeket találunk, a hátsó futómű csatolt lengőkaros megoldású, szervokormány csak a drágább változatokhoz jár. Nyilván a belső tér anyagait is inkább teherbírásuk és áruk alapján válogatták össze, mint kellemes tapintásuk vagy az általuk sugárzott minőségérzet alapján, bár ez majd az első teszteknél derül ki. Az egyik érdekes trükk, amelyen nyilván sokat spórolhatott a Renault, az egyetlen darabból készülő műszerfal. Emellett takarékossági megfontolásokból számos részegységet már meglevő modellekből vettek át, így a padlólemez és a hátsó futómű a Nissan Micra megfelelő alkatrészeinek átalakításából származik, az első futómű a Clióból érkezett, a fűtőrendszer azonos a Renault Moduséval, a műszerfal kapcsolói a Twingóból és a Clióból kerültek az új népautóba, sőt, egyes elemek - így az utastéri légbeömlők és a váltógomb - egyenesen az Espace akatrész-raktárából kerültek ki.

Az X90 tehát egyértelműen a Renault alkatrészeire épít, a legtöbb piacon azonban - így Közép-Európában, Törökországban, Észak-Afrikában és a Közel-Keleten a Logan Dacia típusjelzéssel kerül majd forgalomba, míg azokon a piacokon, ahol a Renault eddig nemigen volt jelen, így Oroszországban és a Szovjetunió többi utódállamában Renault Logan néven kezdik meg az új típus forgalmazását. A Logan elvileg olcsóbb lehet minden vetélytársánál - a Renault sajtóközleménye szerint a típus a Daewoo Kalost, a Hyundai Accentet, a Kia Riót és a Skoda Fabiát hivatott alaposan elkalapálni - de a magyarországi importőr korábbi nyilatkozataiból ítélve itthon 5000 euró (1,25 millió Ft) helyett valahol kétmillió forint körül, talán egy kicsit alatta indulhat az árlista.

Az autó forgalmazása először Romániában kezdődhet meg szeptemberben, de még az idén megérkezik Horvátországba, Csehországba, Magyarországra, Törökországba és Szlovákiába is. A harmadik lépcsőben 2005 elején Lengyelország, Észtország, Litvánia, Lettország, Szlovénia, Bulgária és Moldávia is megismerheti az első újkori Daciát. Az ügy magyar vonatkozása, hogy 2005-től Győrben működik majd a Renault-Nissan alkatrészelosztó központ, így innen látják majd el a romániai gyárat is a fontosabb részegységekkel. Oroszországban 2005 közepén indulhat a gyártás, ahogy Marokkóban, Kolumbiában és Iránban is ekkor kezdik meg az új típus gyártását.