Bemutatkozik a BMW utcai V10-es motorja

2004.06.24. 11:26

Az M5-ösben lesz kapható az ötliteres, tízhengeres motor, amely a korábbi BMW erőforrásoknál is kiélezettebb karakterű. A korábbi M5-ös hasonló hengerűrtartalmú V8-asa 400 lóerős volt, a 90 fokos V10-esből azonban akár 507 lóerőt is elő lehet csalni. A legnagyobb teljesítmény eléréséhez - turbófeltöltő vagy egyéb középnyomás-növelő trükkök hiányában - igencsak pörgetni kell a változó szelepvezérlésű motort, a legnagyobb teljesítményét 7750-es percenkénti fordulatszámon adja, 520 Nm-es maximális nyomatéka pedig 6100-as fordulaton adódik. Az új motor ráadásul 8250-es fordulatig pörgethető. Hasonló adatokat eddig leginkább olasz és japán sportkocsik motorjainál láttunk, a BMW szerint azonban még ennél is fontosabb, hogy az új V10-es kis belső ellenállásainak és viszonylag kis tömegű forgó alkatrészeinek köszönhetően sokkal könnyebben pörög fel, mint akár a BMW Motorsport eddigi hat- és nyolchengeresei.

Az új V10-es motorhoz új váltót is fejlesztett a BMW: egy hétsebességes szekvenciális kapcsolással és automata üzemmódban is használható elektronikusan működtetett tisztán mechanikus váltót (SMG). A vezető e szerkezet segítségével maga is megválaszthatja a kívánt sebességi fokozatot - persze kuplungpedál használata nékül -, vagy választhat az öt különböző automata program közül. Az SMG a BMW szerint jelentősen csökkenti a váltások idejét, így még jobban ki tudják használni az új tízhengeres motor erejét. Az új váltó induláskor is segít: a Launch Control nevű funkció épp' csak annyi csúszást enged meg a hátsó kerekeken, amennyi a legnagyobb gyorsulás eléréséhez szükséges.