Lassan kiderül, hogy mitől riadt meg a Ford, miután betekintést
nyert a Daewoo üzleti papírjaiba. Most a Fiat és a General Motors tart
ebben a stádiumban, és a Fiat szakemberei ki is kotyogogtak néhány
adatot. A legmegdöbbentőbb számot Roberto Testore, a Fiat Auto egyik
gazdasági vezetője tárta a nyilvánosság elé, eszerint
minden egyes Európában eladott Matiz kisautón 2.500 eurós, azaz több
mint 650.000 forintos vesztesége van a koreai cégnek.
"Ismerjük a kis Daewoo minden porcikáját, mivel többször
darabokra szedtük, hogy kiderítsük, hogyan képes a gyártó ilyen
versenyképes árat szabni. Így azt már korábban is sejtettük, hogy a
Matiz nem lehet nyereséges, ám a veszteség mértékét úgy 500 euróra
becsültük. Korábban a Daewoo beszállítóival is beszéltünk Koreában, és
ők is megerősítették a sejtéseinket. Ezek után minket is
hidegzuhanyként ért, hogy a valós veszteségük az általunk kalkuláltnak
nem kevesebb, mint ötszörösét teszi ki." - mondta Testore.
Ami külön fájdalmas, hogy a Matiz az elmúlt időszakban igen
népszerűvé vált Európában. Nyugat-Európában tavaly csaknem
megkétszereződtek az eladások, míg a közép- és kelet-európai
országokban még nagyobb a siker. Ez utóbbira jó példa Lengyelország,
ahol a Fiat helyben gyártott kisautói mellett a Matiz a második
legnépszerűbb autótípus, sőt Szlovákiában, Csehországban, Bulgáriában,
és Jugoszláviában a Daewoo már le is hagyta a Fiatot. Hazánkban is csak
a hihetetlenül alacsony árú Suzuki Swift tartja távol a csúcstól a
hasonlóan olcsó Matizt.
A Fiat mindezek ellenére továbbra is érdeklődik a Daewoo iránt,
ám igen valószínű, hogy a vételár csak töredéke lesz annak, amit a nyár
közepén ajánlottak. Testore szerint: "A jelenlegi, koreai tulajdonosok,
és a hitelezők nagyon sürgetik az üzlet létrejöttét, nekünk azonban még
nagyon sok iraton kell átrágni magunkat, hogy reális ajánlatot
tehessünk."