Szép új világ a Saabnál

2004.10.06. 15:56

Robert Lutz a Saab múltjáról, jövőjéről, és a cég arculatának átalakításáról beszélt Párizsban, megvilágítva az elmúlt egy-két év történései mögött meghúzódó döntéseket.

A GM termékfejlesztési guruja elmondta, hogy a Saab márka roppant értékes az óriásvállalat számára, de két Opel-alapú típusával nem igazán lehetett versenyképes, az egekbe szökő veszteségek pedig azonnali lépéseket sürgettek. Lutz szerint az anyavállalat vezetői előtt négy választási lehetőség nyílt, amikor dönteniük kellett a Saab jövőjéről: megszüntethették volna a márkát, folytathatták volna az addigi úton és évről évre lenyelhették volna az újabb és újabb veszteségeket, befektethettek volna mintegy ötmilliárd dollárt a Saab felfejlesztéséhez, vagy követhették a PSA Peugeot-Citroën példáját. Az első két lehetőség érthető módon nem vonzotta a GM vezetését, a harmadikhoz pedig hiányzott a pénz és a megtérülés lehetősége, így a negyedik módszert választották, amely az Opellel való együttműködés elmélyítését és a Saab önállóságának megnyirbálását jelentette. E szerint a magyarázat szerint ez volt az egyetlen racionális lehetőség a Saab márkanév megmentésére.

A jövőre vonatkozó tervekkel kapcsolatban Lutz kifejtette, hogy a jövőbeli típusokkal igyekeznek majd változtatni a Saab eddigi arculatán: a fura svéd autó mítosza helyett inkább a repülőgépes múltat próbálják meg felhasználni egy sportos, fiatalos kép kialakításához. Ugyanakkor a GM termékfejlesztési vezetője azt is felvázolta, hogy hogyan képzeli a márka jövőbeli kínálatát: a paletta gerincét egy Astra-méretű modell valamint a 9 3-as és a 9 5-ös utódai alkotják majd, a rétegigényeket pedig egy terepjáróval és egy sportkocsival igyekeznek majd kielégíteni. Ugyanakkor nem esett szó nagy luxusautókról, ugyanis a presztízsmárka szerepet sokkal inkább a Cadillacnek szánják Európában és Amerikában egyaránt.

Lutz elismerte, hogy a 9 2X és 9 7X modellek Észak-Amerikában is komoly kockázatot jelentenek a Saab számára idegen eredetük miatt, viszont a kereskedők nyomására kénytelenek voltak valamilyen gyors megoldást találni a forgalom növelésére, mivel csak így kerülhették el a kereskedőhálózat leépülését.