Utcára kerülhet a Fiat Panda Hydrogen

2004.10.13. 16:13

Az üzemanyagcellás kisautóból több tucatot készítettek, amelyekkel a különleges hajtáslánc köznapi alkalmazhatóságát igyekszik felderíteni a Fiat fejlesztőgárdája. Az apró városi autóba nem férne el egy nagy akkumulátor, így a Fiat mérnökei közvetlenül a villanymotorhoz csatlakoztatták a hidrogénből villanyáramot előállító üzemanyagcella-csomagot, és csak a gyorsításoknál, illetve a visszatápláló fékezésekkor kapcsolnak be a rendszerbe egy egész kis méretű akkumulátort. A Panda hajtáslánca maximum 53 lóerős, így akár egy hagyományos kisautó menetteljesítményeivel is rendelkezhetne, de az üzemanyagcellák nagy súlya miatt az autó inkább csak városban jó partner: végsebessége 130 km/h és hét másodperc alatt érheti el az ötvenes tempót. Az autó hatótávolsága 220 kilométer, ami nem kevés, de a hidrogénkutak hiánya szintén a városokhoz láncolja a hidrogénhajtású Pandát. A kisautókkal a Fiat célja egyelőre csak annyi, hogy kutatási eredményeiket valós élethelyzetekben is kipróbálják, ugyanakkor a szériagyártás lehetőségeiről hasonlóan nyilatkoztak az olasz szakemberek, mint a legtöbb nyugati vetélytárs kutatói: a megoldás elterjedése legkorábban a következő évtizedben várható.