A Fordé a legtisztább belsőégésű motor?

2004.10.14. 13:37

Hamarosan gyártásba kerülhet az új hidrogén-üzemű motor, amely minimális mennyiségű széndioxidot és nitrogén-oxidot bocsát a levegőbe. Nem valódi tömeggyártásról van szó, de a Ford sajtóközleménye szerint egy nagyobb tesztflotta előállítását akár fél éven belül megkezdhetik. A kínai Sanghajban megrendezett Michelin Challenge Bibendum nevű, alternatív üzemanyagokkal működő járműveknek rendezett versenyen közölték mindezt a Ford szakemberei, mondván, hogy a megfelelő üzemanyag-ellátó infrastruktúra kiépülése esetén szinte azonnal megindulhatna a hidrogén-motoros autók tömeggyártása is.

A jelenlegi prototípusok 2,3 literes feltöltős egységek az LNT nevű nitrogén-oxid csapdával felszerelve. Az LNT egyfajta katalizátor, a hidrogénhajtású belsőégésű motorok egyetlen komoly környezetszennyező melléktermékét, a levegő nitrogénjének égése során keletkező nitrogén-oxidokat redukálja ártalmatlan nitrogénné és oxigénné, lehetővé téve hogy a Ford hidrogén-motorjai megfeleljenek a jelenlegi legszigorúbb károsanyag-kibocsátási normáknak is. A gyártó szakemberei szerint ezzel jelenleg a Fordé a legtisztább belsőégésű motor a világon.

A Fordnál most azon dolgoznak, hogy a motor teljesítményét a benzinmotorok szintjére emeljék. Várhatóan már a 2005-ös Detroit Motor Show alkalmával bemutatkozik egy vagy két gyártásra érett hidrogén-motoros típus. Az óriáscég szakemberei szerint a hidrogén-üzemű belsőégésű motorral felszerelt járművek akár néhány éven belül elkezdhetnek terjedni, és egyfajta átmeneti megoldásként előkészíthetik a terepet a ma még sokkal kevésbé kiforrott üzemanyacellás autók számára.