Sok a benzinmotor, kevés a dízel?

2004.10.20. 11:42

A dízelmotorok robbanásszerű térhódítása komoly gondokhoz vezethet, mivel az autógyártók többsége nem készült fel a két motortípus közti egyensúly ilyen irányú változására. Az előrejelzések szerint 2005-ben 3,6 millióval kevesebb benzinmotoros autót rendelnek az európai vásárlók, mint az idén, és nagyjából ugyanennyivel nő a dízelmotoros modellek iránti igény. Egy motorgyár felkészítése a dízelmotorok gyártására, viszont hozzávetőleg két évet vesz igénybe és durván 35 milliárd forintnyi ráfordítást igényel, így a következő néhány évben komoly benzinmotor-túltermelés és dízelmotorhiány várható. Eddig ennek kevés jelét tapasztalhattuk, mivel mostanáig elegendőnek bizonyult a dízelmotorok gyártási kapacitása, de a kőolaj - és ezzel a benzin - árának rohamos növekedése, valamint a dízelmotorok legújabb generációjának alacsony fogyasztása és kiváló teljesítménymutatói az átállási folyamat felgyorsulásának irányába mutatnak. Szakértők szerint elsősorban a kis és közepes, 1,2-2 literes hengerűrtartalmú benzinmotorok iránti igény csökkenhet drasztikusan, ami épp a legnagyobb tömegben gyártott, B és C szegmensbeli típusokat érinti leginkább.