Hármas BMW: az első hivatalos információk

2004.10.27. 09:32

A német gyártó jövő tavasszal tartja az új modell bemutatóját, de az augusztusban kiszivárgott adatok és fotók miatt előrehozták a hivatalos bejelentést.

A korábbi, nem hivatalos információk egytől egyig igaznak bizonyultak: az új hármas négyféle motorral érkezik. A csúcsmodell kezdetben a 330i lesz, a BMW új, Valvetronic vezérlésű, magnéziumblokkos, háromliteres, soros hathengeresével. Az új motor 258 lóerős, azaz 13%-kal erősebb, mint az elődje, de ugyanakkor 12%-kal alacsonyabb fogyasztású, és 30%-kal könnyebb is. A BMW 330i csúcssebessége az elektronika jóvoltából 250 km/h, 6,3 másodperc alatt gyorsulhat 100-as tempóra, átlagfogyasztása pedig 8,7 liter 100 kilométeren. A következő lépcsőt a 325i jelenti, ebben 215 lóerős 2,5 literes soros hathengerest találunk, de erről a változatról sokkal többet eddig nem árultak el. Az alapmodell, a 320i az egyes sorozatból már jól ismert 150 lóerős, szintén Valvetronic vezérlésű, kétliteres négyhengerest kapja meg, ami 9 másodperc alatt gyorsítja a kocsit 100 km/h-ra, legfeljebb 220 km/h-val haladhat, átlagfogyasztása pedig 7,4 liter 100 kilométeren. Eleinte egyetlen dízelmotoros modellt kínálnak: 163 lóerős, kétliteres, négyhengeres motorral, 225 km/h-s végsebességgel, 5,7 literes átlagfogyasztással 100 kilométeren, és 8,3 másodperces gyorsulással 0-ról 100-ra. Mindegyik típusváltozat készülhet hatsebességes kézi váltóval vagy szintén hatsebességes Streptronic automatával, a vásárló kívánságától függően.

Az E90-es az első olyan hármas BMW, amelyet nem a kínálat legkisebb darabjának terveztek, és ez a méretein is meglátszik. Az autó hossza 4520 mm, azaz 49 mm-rel hosszabb, mint az elődje, a szélessége 1817 mm (+78 mm), a magassága 1421 mm (+6 mm) a tengelytávja pedig 2760 mm (+35 mm), így sokkal jobban elkülönülhet az 1-es sorozattól, mint a jelenleg futó modell. A BMW sajtóközleménye szerint a nagyobb méretek ellenére az új hármas nem lett nehezebb az elődjénél, viszont a vázszerkezet átgondolt tervezésével sikerült 25%-kal növelni a karosszéria merevségét, és az autó a törésteszteken is jobb eredményeket érhet el. Emellett az autóban a szokásos légzsákerdő vigyáz az utasokra: kétfázisú frontális légzsákokat, valamint oldallégzsákokat és függönylégzsákot is találunk az új modellben.

Az E90-es megfelelő úttartását új futómű garantálja: a hagyományosan kettős keresztlengőkaros első futómű ezúttal alumínium elemekből épül fel, míg hátul ötlengőkaros futóművet találunk, amely nagy szilárdságú acélból készül. Mindez az ideális 50-50%-hoz közeli súlyelosztással együtt a kanyarstabilitás és a menetkényelem további növekedését eredményezi. A fékberendezés szintén nem mindennapi darab: a BMW mérnökei a fékeket vezérlő menetstabilizáló elektronikába (DSC) két, eddig ismeretlen trükköt is beépítettek, hogy még biztosabbá tegyék a megállást. Az egyik a fékszárító funkció: ha az esőérzékelő jeleiből vagy az ablaktörlő használatából az elektronika arra következtet, hogy nedves a környezet, finoman összezárja a féknyerget, hogy a betétek érintsék a tárcsát. Az így keletkező súrlódási hő szárazon tartja az érintkező felületeket, kivédve ezzel a fékbe kerülő nedvesség okozta fékhatás-csökkenést. A másik érdekesség a Brake Standby, azaz fékkészenlét névre hallgat, és hasonló érintő helyzetbe hozza a fékeket, ha a sofőr elveszi a lábát a gázról, csökkentve a fékberendezés reakcióidejét.

Az új hármas különleges megoldásainak sora ezzel persze még nem ért véget: a kategóriában elsőként itt találkozhatunk a sebesség függvényében változó kormányáttételt biztosító Active Steering kormányrendszerrel, de a típushoz elérhető az erősebb fékezéskor erősebben világító féklámpa, a kanyarba bevilágító xenon fényszóró, valamint a BMW új kulcsnélküli zár- és indítórendszere, ami - a többi nagy gyártó hasonló rendszereihez hasonlóan - egy kulcskártya közelségére reagál, és tárolja a kulcs tulajdonosához tartozó összes személyes beállítást az üléshelyzettől a klímaberendezés beállításain keresztül a legutóbb hallgatott rádióállomás frekvenciájáig.

Bár az új hármas BMW fotóit és adatait már most nyilvánosságra hozta, élőben először jövő tavasszal, a Genfi Autószalonon láthatjuk a típust, a forgalmazás megkezdésére pedig további hosszú hónapokat kell várni, így az autó legkorábban 2005 közepén kerülhet a kereskedésekbe.