Bajban a Mercedes?

2004.10.29. 16:22

Félő, hogy a Mercedesre nehéz időszak vár a közeljövőben. Erre utalnak a márka legfrissebb eladási adatai, és a vezetés nyilatkozatai. A harmadik negyedéves jelentésből kiderül, hogy bár a DaimlerChrysler 1,18 milliárd dollárnak megfelelő profittal zárta a júliustól szeptemberig tartó időszakot, a Mercedes márka nyeresége jelentős csökkenést mutat, és egyes kulcspiacokon jelentős visszaesést mutatnak az eladások.

Világszerte 4%-kal kevesebb csillagos autót adtak el a harmadik negyedévben, mint tavaly ugyanebben az időszakban, de Németországban például 13%-kal csökkent a kereslet a Mercedesek iránt, amiben a cégvezetés adatai szerint részben a magas árszint és az egyre élesebb verseny a hibás; a régi Mercedes-hívek egy része is inkább olcsóbb autókat vásárol. Az eredmény drasztikus nyereségcsökkenés: az első háromnegyed évben 30%-kal, a harmadik negyedévben pedig 62%-kal kisebb nyereséget termelt a márka, mint tavaly, ami hatalmas érvágás lehet. A DC egyetlen szerencséje, hogy a Chrysler újra nyereséget termel - a harmadik negyedévben éppen 269 millió dollárt - ,és a Mitsubishi veszteségei sem húzzák már a konszern vállát, de a jövő bizonytalan. A Mercedesnél jelenleg a minőségi problémák megszüntetésén fáradoznak, ami viszont elvonja az erőforrásokat az újabb modellek kifejlesztésétől: ez az oka egyebek közt annak, hogy az M-osztály utódjának bemutatóját elhalasztották, és más modellekre is ez a sors várhat, ami viszont a kereslet további csökkenését vonhatja maga után.

Szintén gondot okoz a Smart, amely még mindig veszteséges. A DC illetékese szerint a kisautó-márkánál is átszervezés várható, és bár a Smart bezárása egyelőre nem merült fel a lehetőségek között, kulcsfontosságú, hogy nyereségessé tegyék, akár egyes modellek megszüntetése árán is. A helyzet normalizálódására legkorábban 2006-ben számít a DC vezetése: akkorra sikerülhet teljesen kiheverni az időszakos minőségromlás okozta bizalomvesztés hatásait, és újra lendületet kaphatnak a fejlesztések is. A következő másfél év azonban nem lesz egyszerű a DaimlerChrysler számára.