Hyundai belháború Magyarországon

2004.11.03. 18:28

A magyarországi és az európai képviselet konfliktusa odáig fajult, hogy az egyik fél kitálalt a sajtónak. A Hyundai Auto Hungary (HAH) sajtótájékoztatóján a cég vezetése vázolta a Hyundai Motor Europe-pal (HME) fennálló konfliktusának egyes részleteit. Röviden arról van szó, hogy a két cég közt fennálló szerződés október végén lejárt, és ugyanekkor vesztették érvényüket a HAH és a Hyundai márkakereskedők közt fennálló szerződések is.

A HME azonban eddig nem ült le tárgyalni a HAH-val a szerződés megújításáról, pedig erre korábban kötelezettséget vállalt, helyette a már meglevő márkakereskedések egy részéből igyekszik saját hálózatot kovácsolni. Az EU-ban, és így Magyarországon is érvényes szabályok szerint persze mindez lehetséges: a HAH és a HME akár egymástól függetlenül is kínálhatja ugyanazokat a modelleket, mivel a szabályok szerint kizárólagosságot biztosító szerződés nem köthető az EU-n belül a gyártó és forgalmazó között. Gond legfeljebb a már eladott modellek garanciális és garancián túli javításával lehet abban az időszakban, amíg a két Hyundai hálózat megvívja apró belháborúját. A márkakereskedők ugyanis csak bérlik a javításhoz szükséges márkaspecifikus eszközöket a HAH-tól, így az importőr könnyen kellemetlen helyzetbe hozhatja egykori partnereit.

Jelenleg 32 kereskedés viseli a Hyundai logót, de ezek közül a mai napig csak 14 írt alá új szerződést a magyarországi importőrrel, és bár a HAH kijelentette, hogy igyekszik a Hyundai-tulajdonosok számára megnyugtatóan rendezni a helyzetet, apróbb fennakadások azért elképzelhetők. Ugyanakkor a két cég versenyén hosszabb távon akár az újautó-vásárlók is profitálhatnak, hiszen az egyetlen előnyszerzési lehetőség két, azonos típusokat forgalmazó kereskedőlánc esetében az árverseny.