Virtuális tanulmány a Land Rovertől

2006.03.02. 12:24

Land_e néven mutatkozik be a terepjáróforma ötlettár. A képeken látható számítógépes modellt számítási eredményekkel és kísérleti megoldások leírásaival támogatta a Land Rover tervezőcsapata, így egészen olyan érzésünk lehet, hogy egy valódi járműről van szó. A Land_e projekt csupa olyan technológiát vonultat fel, amelyek a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás csökkentését célozzák. Hibrid hajtásról, biodízelről, szétkapcsolható négykerék-hajtásról szól a sajtóközlemény. A mérnökök szerint a felsorolt megoldásokkal egy Freelander méretű szabadidőautó kevesebb mint 5,7 litert fogyaszthatna 100 kilométeren, és mintegy 30%-kal kevesebb szén-dioxidot eregethetne a környezetébe, mint manapság.


A Land_e egyik legérdekesebb részlete az összkerékhajtás és a benzin-elektromos hibrid hajtás kombinálása. A tervezők úgy vélik, a hátsó tengelyhez telepített villanymotor nem rossz ötlet, de nem válthatja ki a mechanikus négykerék-hajtást, inkább csak kiegészítheti azt. A lényeg, hogy a hajtáslánc elején elhelyezett dízelmotor és a végén található villanymotor az összkerékhajtás révén terepen összedolgozhat. Más esetekben – épített úton, illetve kis terhelésnél – a hajtásrendszer két különálló egységre bomlik. Kis sebességnél, például városi araszoláskor csak a villanymotor hajthatja az autó hátsó kerekeit, míg a dízelmotor legfeljebb az indítómotor-generátoron keresztül, a villanymotorok energiaigényének fedezésével lép be a hajtásba. Nagy sebességnél, közúton viszont csak a dízelmotor hajt az első kerekeken át, és az autó úgy takarékoskodik az energiával, hogy a hátsó kerekek hajtására szolgáló erőátviteli elemeket a motornak nem kell forgatnia.


Mindez persze egyelőre csak elképzelés szintjén létezik, de azt mutatja, hogy a Land Rover megpróbálkozik a terepjárókhoz kötődő előítéletek felszámolásával. Azt állítják, megoldásaikkal minimálisra csökkenthetők a nagy, négykerék-hajtású modellek legnagyobb hátrányai – így a személyautókét jócskán meghaladó fogyasztás és károsanyag-kibocsátás –, miközben az előnyeik csorbítatlanul megmaradhatnak. Már csak az a kérdés, hogy a Land_e projektben összegyűjtött ötletek mikor léphetnek át a fizikai valóságba, és teljesíthetik a Land Rover ígéreteit.