Ferrari 599 Fiorano: nagyon megy

2006.03.03. 14:21

Vagy két hónapja már köszörültük a nyelvünket az új csúcs-Ferrari formáin, de azóta kisimultak az idegszálak: eljött a rideg tények ideje. A Detroiti előzetesből sok mindent megtudhattunk, de a lényeges adatok nagy része kimaradt a Ferrari sajtóközleményéből. Most, hogy már élőben is látható az autó Genfben, minden részlet nyilvánosságra került.


Galéria - kattintson a képre

Azt eddig is tudtuk, hogy az autóba a Ferrari Enzo visszafogottabb, 620 lóerős motorja kerül, de most már az is világos, hogy a hatliteres, 65 fokos hengerszögű szörnyeteg milyen karakter. A legnagyobb teljesítmény 7600-as percenkénti fordulatszámon kerül elő, de tovább is forgatható; az elektronika 8400-nál szabályoz. A csúcsnyomaték emberes 608 Nm, de ez is csak 5600-as fordulatszámon kerül elő, ami persze jó, hiszen így alacsony fordulatszámon vezethető marad az 1580 kilogrammos sportgép. Ahogy arra az adatok alapján számíthattunk is, a Fiorano gyorsabb, mint bármelyik eddig készített orrmotoros Ferrari, és a középmotorosok közül is kevés akad, amely akár csak megszorítaná. A 100 km/h-s sebesség eléréséhez elég 3,7 másodperc, és a 200-as határt is átlépheti 11 másodperccel az indulás után. A végsebessége a Ferrari szerint több mint 330 km/h.


Galéria - kattintson a képre

Egy jó sportkocsihoz persze nem elegendő egy erős motor, megfelelő karosszéria, futómű és erőátviteli rendszer kell hozzá. Az 599-esben pedig mindez megvan. Az új csúcsmodell minden irányban jóval nagyobb elődjénél, az 550/575 Maranello sorozatnál. Hossza 4,665 méter, szélessége 1,96 méter, magassága 1,336 méter, a tengelytáv pedig 2,75 méter. A nagyobb méret azonban nem hozott jelentősen nagyobb légellenállást, ami a 0,336-os formatényezőnek köszönhető. Ez egy hétköznapi személyautónál sem volna rossz, de az új Ferrari a nagyméretű hátsó diffúzorral együtt hozza ezt az értéket, ami kiváló eredmény. Egy ekkora teljesítményű járműnél persze létkérdés a stabilitás, és ezt nemcsak a karosszéria kialakítása segíti elő, hanem a megfelelő súlyelosztás is. A hátsó tengely az autó teljes súlyának 53, az első 47%-át viseli, ami ideális tapadási viszonyokat eredményez. A futómű a megszokott keresztlengőkaros szerkezet, de a lengéscsillapítók karakterét ezúttal mágneses elven változtatja az elektronika, így a karosszéria dőlése minimálisra csökkenthető.


Galéria - kattintson a képre

Az 599-es kétféle váltóval készül. Kínálják hagyományos manuális hatsebességessel, és egy, a versenysportból átvett robotizált, szekvenciálisan kapcsolható szerkezettel is. Ez utóbbi a hangzatos F1-SuperFast nevet kapta, és ugyanaz az elektronika vezérli, amely a motor, az aktív futómű és az F1-Trac fantázianevű kipörgésgátló működését is felügyeli. Ahogy az F430-asban, itt is megjelent a Manettino nevű kapcsoló, amellyel ezeknek a szerkezeteknek a működésén keresztül az autó karakterén változtathat a vezető.

Az új modell felszereltsége természetesen már alaphelyzetben is minden fontosabb igényt kielégít: van benne bixenon fényszóró, hátul LED-es lámpák, esőérzékelős ablaktörlők, kétzónás klímaberendezés, elektromosan állítható kormány, mozgásérzékelős riasztó, és még sorolhatnánk oldalakon át. Emellett olyan finomságokra is figyeltek a Ferrarinál, hogy milyen a fordulatszámmérő hátlapja: a vásárló választhat, hogy piros, avagy sárga színben szeretné ezt a lényeges – hiszen állandóan szem előtt levő – alkatrészt.


Galéria - kattintson a képre

A legtöbben nyilván annak is örülnénk, ha egyszer az életben beülhetnénk egy ilyen kompromisszumoktól mentes szupersportkocsi fapados alapváltozatába, de a tulajdonosok közt nyilván akad majd, aki szívesen javítgatja tovább az autóját. Nekik többféle csomagot is kínál a Ferrari az 599 Fioranóhoz. A Racing and Track nevű a versenyző kedvűeknek készült, és kerámia féktárcsákat, 20 hüvelykes versenyfelniket, defekttűrő gumiabroncsokat, valamint négypontos biztonsági öveket és bukókeretet tartalmaz. Az Interior and Materials csomagba a belső tér díszítőelemeit szedték össze: szénszálmintás kormánykereket LED-ekből kirakott fordulatszámmérővel, ugyanilyen felületű betéteket az ajtón és a műszerfalon, illetve különböző bőrkárpitozásokat. A Travel and Equipment csomagban viszont a hétköznapokban is hasznos dolgokat találunk: parkolóradart, iPod-csatlakozót, műholdas lopásgátló szerkezetet, illetve az autóhoz passzoló gyári utazótáska-készletet.