Új Trabant: zseniális marketingfogás?

2009.08.17. 13:00

Két év után ismét felbukkan a Trabant nT, ezúttal már életnagyságú modell formájában, az idei Frankfurti Autószalonon. A márkanév jogainak tulajdonosa, a Herpa nevű makettgyár elektromos hajtású szériamodellt ígér, de az az érzésünk, a Trabant feltámasztása inkább csak nagyszabású reklámfogás.

Az új Trabantról először a 2007-es Frankfurti Autószalonon hallhattunk: akkor a Herpa még csak 1:10-es méretarányú makettként állította ki az ötajtóst, amely legmarkánsabb formai jegyeit a Trabant 601-estől örökölte, bár külsőre is sokkal korszerűbb konstrukciónak ígérkezett. Akkor még csak találgathattuk, hogy miféle műszaki megoldásokat terveznek a jellegzetes karosszéria alá, de az 1:1-es méretarányú példány bemutatása kapcsán már elárulták: az új Trabi villanyautó lesz. Az eddig nyilvánosságra hozott részletek alapján azonban nehéz elképzelni, hogy a tervből a közeli jövőben kézzelfogható autó lesz, olyan formában, ahogy a készítői emlegetik. Állítólag villanyautó volna, 250 km-es hatótávolsággal, a tetején napcellákkal, egy tonna alatti tömeggel, 16-18 ezer euró körüli áron. Ilyen állat viszont nincs: eddig ilyen hatékony elektromos járművet még a legnagyobb autógyárak sem tudtak összerakni, vagy ha mégis, az előállítási költség egy luxusautóéval vetekszik.

Ráadásul azt a Herpa, és a prototípus építésével megbízott IndiKar sem tagadja, hogy a szériagyártáshoz kéne még egy komolyabb támogató, amely rászán néhány százmillió eurót a fejlesztés finanszírozására. Talán abban bíznak, hogy a kedvező, de teljesen légből kapottnak tűnő adatok hallatán nagyobb kedvvel öntik majd a tőkét a Trabant-projektbe a befektetők.

A Herpának persze másféle haszna is lehet az ügyből: játékautó-gyártóként arasznyi új Trabantok millióit adhatná el, ha elég nagy feneket kerít a prototípusnak, még azelőtt, hogy egyetlen működőképes Trabant nT elkészülne.