Kettévágják a Dodge márkát

2009.10.07. 16:15

Lassan kiderül, hogy a Fiat vezetése hogyan próbálja jövedelmezőbbé tenni a romokban heverő Chrysler birodalmat. Az első lépés az átszervezés: kijelölték az új igazgatókat, és két részre bontják a Dodge részleget.

Első hallásra furcsa lehet, hogy tovább szaporítják a részlegek számát, hiszen sokak szerint a jelenlegi három márka – a Chrysler, a Dodge és a Jeep – is túl sok, pedig logikus lépésről van szó. Dodge márkanév alatt lényegében két, nagyon eltérő modellsorozat fut, a szokványos személyautók, illetve a terepjárók és nagy pick-upok, amilyen a Dakota vagy a RAM. A Fiat szakemberei szerint könnyebben kezelhetik a helyzetet, ha a személyautós üzletágat, és a nagy alvázas szörnyetegeket külön kezelik. A legsikeresebb modell után Dodge RAM névre keresztelt terepjárós-kisteherautós részleg élére külön igazgatót jelöltek ki, és a jövőben ennek az almárka pénzügyi szempontból is elválik a személyautó-gyártó ágazattól. Azt egyelőre nem tudni biztosan, hogy lesz-e különálló RAM márka, bár egyes források szerint ez a lehetőség is fennáll.

Az összes márka élére új igazgatókat neveztek ki, és bár a legtöbb név nem különösebben ismert, a Chrysler új vezetőjének személye érdekes spekulációkra ad alkalmat. Olivier Francois ugyanis a Fiatnál a Lancia márkaigazgatója, ami rögtön beindította az elméletgyártók fantáziáját: sokan már Lancia jelvényes Chrysler 300C-ket és Chrysler emblémás Lancia Ypsilonokat vizionálnak, ami csupán az igazgató személyére alapozva elég merész feltételezés. Ugyanakkor az elképzelésben van némi logika: a Fiat ugyanúgy prémium-márkát akar csinálni a Chryslerből Észak-Amerikában, ahogy a Lanciát is annak szánja Európában, így a Chrysler sokat profitálhat a Lancia szakembereinek tapasztalataiból például a belső terek kialakítása terén, míg a Lancia számára a Chrysler biztosíthatja a lehetőséget, hogy ismét a Deltánál nagyobb méretű modellek fejlesztésébe kezdjen.

Ezek egyelőre persze csak morzsák: a Chrysler számára kidolgozott végleges üzleti tervet valamikor november második felében ismerhetjük meg teljes pompájában, amikor a Fiat vezetősége ismerteti azt az amerikai kormány szakértőivel.