4,5 millió tűzveszélyes Fordot hívnak vissza

2009.10.14. 15:31

Több haláleset, vagy 550 kigyulladt autó és 1500 hibabejelentés kellett, hogy a Ford kicserélje a veszélyes alkatrészt az összes autóban, amibe belekerült. A Ford próbálta megúszni a botrányt, de nem sikerült.

windstar 99

A probléma forrása egy kis kapcsoló, amely a fékpedál lenyomására kikapcsolja a sebességtartó automatikát. A Texas Instruments által gyártott alkatrész sok esetben okozott már rövidzárlatot, ami az autók kigyulladásához vezethet. Összesen több mint 16 millió, Észak-Amerikában gyártott autóba építették be az 1990-es évektől kezdődően egészen 2003-ig, és a Fordnál már évek óta tudnak a hibáról. Több kártérítési per is folyik a cég ellen, és eddig nyolc visszahívási akcióban cserélték ki az alkatrészt a javított kivitelre. Így mostanra már csak 4,5 millió autó maradt forgalomban a rossz kapcsolókkal - köztük 1,1 millió Windstar családi egyterű - ezeket azonban most egyben kell visszahívnia a cégnek. Egyesek azzal vádolják a Fordot, hogy készakarva halogatta a visszahívást, mert az összes autó javítása túl sok pénzt vitt volna el, és túl nagy negatív sajtóvisszhangot keltett volna.

A Ford ugyan elkerülte a csődöt – nem úgy, mint két detroiti szomszédja, a Chrysler és a General Motors – de nyakig úszik az adósságban, így egy ekkora visszahívás könnyen átlökheti a palánkon a céget. Nem csak azért, mert egy ekkora visszahívás jelentős költséggel jár – alsó hangon is dollár-százmilliókról beszélhetünk – hanem azért is, mert ronthatja a Ford hírnevét, és ezen keresztül csökkentheti az amerikai eladásokat, épp most, amikor a szűkülő piac minden kis morzsájáért öldöklő küzdelem folyik a nagy autógyártók között.

Szerencse a szerencsétlenségben, hogy a visszahívás kizárólag amerikai gyártású modelleket érint, így Európában legfeljebb néhány szürkeimportban behozott, illetve hivatalos csatornákon át Nyugat-Európában forgalmazott típus - az Explorer terepjárók és a Windstar egyterűek egyes felszereltségeit - eshet bele a visszahívásba. A pontos típuslistát egyelőre nem ismerjük, mivel a Ford is csak október 26-án kezdi meg a tulajdonosok értesítését.