Kisebbre cserélik luxusautóikat az amerikaiak

2009.10.18. 09:04

Az Egyesült Államok évek óta az egyik legnagyobb, legfontosabb luxusautó piac. Nyugat-Európával szemben, ahol a gazdasági környezet és a különböző kormányzatok adóztatási szokásai egy ideje már az egyre kisebb és kisebb luxuskocsik felé kényszerítik még a gazdagabb vásárlókat is, az USA igazi luxusautó paradicsom volt. Most azonban úgy tűnik, hogy a méretcsökkentési trend átér az óceán túlpartjára is, ami akár új, az USA piacán korábban ismeretlen modellek bevezetését is jelentheti.

A J.D. Power piackutató felmérései szerint az elmúlt három évben 12,6 %-ról 16,2 %-ra csökkent azon amerikai vásárlók aránya, akik luxuslimuzinjaikat (S-osztály, A8, 7-es vagy LS sorozat) prémium nagykocsira (E-osztály, A6, 5-ös vagy GS sorozat) cserélték. Hasonlóképpen 10,8 %-ról 14,8 %-ra nőtt azok részaránya, akik nagykocsiról közepes méretűre (C-osztály, A4, 3-as vagy IS sorozat) váltanak.

Persze ellentétes irányú elmozdulás is létezik, de annak mértéke az elmúlt három éves periódusban folyamatosan csökken. 2006 óta a közepesről nagyra váltó vevők aránya például 15,9 %-ról 11,5-re csökkent.

A történésekért elsősorban nyilván a gazdasági helyzet okolható, ahogy az emberek igyekeznek egyre csökkentett kiadások mellett fenntartani korábban megszokott életszínvonalukat. Az elemzők megfigyelései szerint ugyanakkor érezhető egyfajta gondolkodásbeli változás is - a "the bigger the better" (minél nagyobb annál jobb) szemléletnek egyre kevesebb követője akad. És nyilván az is szerepet játszik a vásárlói szokások ilyen irányú fejlődésében, hogy adott kategóriájú autók a modellváltások alkalmával egyre nagyobbak és nagyobbak lesznek - egy mai 3-as legalább akkora, mint egy két generációval ezelőtti 5-ös.

Az új és folyamatosan növekvő igényeket kiszolgálandó a BMW, a Mercedes és Audi egyre komolyabban fontolgatja, hogy négyhengeres modellekkel térjen vissza az amerikai piacra. Ugyanakkor a japán eredetű luxusmárkák, az Acura (Honda), a Lexus (Toyota) és az Infiniti (Nissan) még takarékosabb, még környezetbarátabb prémiummodellek bevezetésén dolgozik - elsősorban a hibrid technológia felhasználásával.

Ami a németeket illeti, a korábbi években az európai kompakt osztályba sorolt, a jenkiknél inkább kisautónak számító modelljeiket nem árulták az USÁ-ban. Nem gazdaságos üzleti modell, kicsi lenne rá a kereslet - többnyire ezekkel a kifogásokkal maradt távol az amerikai küzdőtértől a Mercedes A- és B-osztálya valamint a BMW 1-es sorozata. Elemzők szerint ez a szemlélet a közeljövőben gyökeresen megváltozhat - különösen, ha az amerikai vásárlók méretcsökkentési lendülete megmarad.

De mi a helyzet itthon? Milyen hatással van a prémiummárkák vevőire a gazdasági válság? Látszik-e hasonló tendencia a magyar luxusautó-vásárlók körében? Nem igazán. A pénzszűke jelei ugyan idehaza is megmutatkoznak - tudtuk meg három luxusmárka, az Audi, a BMW és a Lexus hazai képviselőjétől -, de nálunk nem szívesen engednek igényeikből a vevők.

Jellemzően inkább kivárnak, elhalasztják a vásárlást, ami a jelentősen visszaeső forgalom miatt sok fejtörést okoz a forgalmazóknak. Inkább egy-két évvel tovább tartják meg autóikat, de ha mégis rászánják magukat a cserére, akkor nem engednek a korábbi méretekből, igényekből - árulta el kérdésünkre Holland Éva, a Lexus PR munkatársa, a magyar vevők szokásait.

Ügyfeleink körét két részre kell bontani - mondta Jávor Dániel, a BMW Magyarország képviseletében. A magán vásárlók jellemzően nálunk is inkább kivárnak. Ha viszont mégis szükséges a csere, de rövidebb a takarójuk a pár évvel korábbinál, akkor inkább a BMW válogatott használtautó kínálatából, a páréves és szerény futásteljesítményű autókat az újnál érezhetően olcsóbban kínáló Premium Selection-ből válogatnak. Méretbeli elvárásokból nem szívesen engednek, legfeljebb kisebb motort, szerényebb felszereltséget hajlandók elfogadni.

A másik csoportba a céges vevők tartoznak, náluk elképzelhető a kényszerű downsizing - folytatta Jávor Dániel. Az euró árfolyamának elmozdulása és az ÁFA megemelése miatt drágábbak lettek a prémiumautók, viszont a cégautó vásárlások kereteit ilyen gazdasági helyzetben sehol sem növelték. Sőt, egyes tendereknél csökkentek a keretek. De akinek most is, ahogy korábban is mondjuk 10 millió forintos keret áll a rendelkezésére, az ma "kevesebb autót" kap a pénzért - kénytelen a korábban megszokottnál kisebb karosszériájú, gyengébb motorú, kevésbé jól felszerelt változattal beérni.

Az Audinál sem jellemző, hogy a vevők lejjebb adnák az igényeiket. Inkább elhalasztják a vásárlást - tájékoztatott minket Dr. Vérten Sándor, a Porsche Hungaria PR igazgatója. Persze kisebb megszorításokra hajlandók: kisebb motor, kevésbé gazdag felszereltség még belefér, de egy A6 vevő A6 vevő marad, sőt, még a Passat vásárlói sem hajlandók lejjebb adni. Az viszont jellemző, hogy a céges flottamenedzserek és a magánszemélyek is sokkal keményebben alkudoznak, próbálják a megszokott minőségi szintet olcsóbban megkapni.